1

Téma: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

Ahoj, při surfování jsem nedávno narazil na zajímavý článek o filosofii hraní na bezpražec (přirozené vs. temperované ladění a širší pozadí toho všeho - působení na člověka atd.). O podobných věcech jsem navíc přemýšlel sám i dřív. Ocením příspěvky s vašimi názory.

V angličtině:
http://www.unfretted.com/loader.php?LIN … ddi_tuning

Necítíte-li se na anglický text, zde je jeho (bohužel jen strojový) překlad:
http://translate.google.cz/translate?js … &tl=cs

Hohner PJ fretless
Jolana Iris Bass
kontrabas
plus x dalších nástrojů mimo basy; od kytar, přes flétny až po didgeridoo :-)
0 xLajků:

2

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

v tom překladu je to těžší číst než v english big_smile

Fender Aerodyne Jazz Bass + SD Antiquity
Ashdown ABM C210T-500 EVO III

+ plno krabiček
      (BassBalls, #1 Echo, English Muff´n, Flanger Hoax, Hum Debugger)
0 xLajků:

3

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

Nicku, to je možný, já se na ten překlad nějak nedíval, jen jsem na to udělal link, kdyby někdo nemohl číst v angličtině smile Když v tom strojovém překladu najedeš na text myší, rozbalí se anglický, dá se to přinejhorším i takto porovnávat..

Myslím, že to i přes možnou částečnou jazykovou bariéru stojí za přečtení. Netvrdím, že by autor musel mít ve všem absolutní pravdu, ale je mi to prostě nečím blízký. Určitým pohledem na věci.

Hohner PJ fretless
Jolana Iris Bass
kontrabas
plus x dalších nástrojů mimo basy; od kytar, přes flétny až po didgeridoo :-)
0 xLajků:

4

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

..pěkný link smile
kdesi jsem četl, že hraní na bezpražcové nástroje je vlastně neustálý procentuelní boj s laděním, 100% je něco jako ležatá osmička. ťápnout občas mimo není ostuda, otázka je jak přísně máme nastavené ucho, jak rychle si dokážeme pro ten přesnější tón "dojít".
..."dojít si pro tón" to je asi možná podstata fretless..mě to neustále fascinuje smile

Fretless 6 pasiv/Vlček, DR (Sunbeams, Lo Rider, Pure Blues), Aguilar Tone Hammer, Aguilar DB659, Warwick Jonas Hellborg 2x250W, Aguilar 2x DB112, kompresor-limiter/Smrčka
0 xLajků:

5

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

Jéé, Eddie, s ním jsem párkrát hrál.. naprostý šílenec, perfekcionista, studoval v Indii, na Blízkém Východě, sám si vyrábí neskutečné nástroje (dvoukrká pražcová/bezpražcová loutna atd..)

Myslím, že jeho text se nás běžných basáků až tak netýká, to je fakt pro blázny, co hrají arabskou/indickou hudbu, kde rozlišují mezi celými tóny hned několik regulérních mezitónů..

Hrál jsem s ním na darbuku, na bezpražec bych s ním asi nedokázal držet krok, je to dost vysoká liga..

Sadowsky NYC Standard 5, Moon JJ-4, Moon JJ-5, Hofner Club Contemporary, Squier CV50 P-Bass butterscotch blonde, Fernandes P '78, Tokai P '81, Warwick Corvette Standard 5 fretless
Mesa Walkabout head, GK MB500, GK MB200, Tecamp Puma 500, Genzler Bass Array 12-3, Bergantino HS410, Genz-Benz NeoX 212T, Greenboy Bassic 15
0 xLajků:

6

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

radim napsal:

..pěkný link smile
kdesi jsem četl, že hraní na bezpražcové nástroje je vlastně neustálý procentuelní boj s laděním, 100% je něco jako ležatá osmička. ťápnout občas mimo není ostuda, otázka je jak přísně máme nastavené ucho, jak rychle si dokážeme pro ten přesnější tón "dojít".
..."dojít si pro tón" to je asi možná podstata fretless..mě to neustále fascinuje smile

Jo, přesně tak wink Dojít si pro tón. Výstižně a dokonale řečeno..

Hohner PJ fretless
Jolana Iris Bass
kontrabas
plus x dalších nástrojů mimo basy; od kytar, přes flétny až po didgeridoo :-)
0 xLajků:

7

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

aa napsal:
radim napsal:

..pěkný link smile
kdesi jsem četl, že hraní na bezpražcové nástroje je vlastně neustálý procentuelní boj s laděním, 100% je něco jako ležatá osmička. ťápnout občas mimo není ostuda, otázka je jak přísně máme nastavené ucho, jak rychle si dokážeme pro ten přesnější tón "dojít".
..."dojít si pro tón" to je asi možná podstata fretless..mě to neustále fascinuje smile

Jo, přesně tak wink Dojít si pro tón. Výstižně a dokonale řečeno..

ja ja, to je ono. I ta fascinace, to je presne jak to mam taky.

still got the blues... for RnR smile
Jsem  TU
https://stepanaxman.com/
0 xLajků:

8

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

Jo, je úžasné dojít si třeba na D dole na struně H.. smile

Sadowsky NYC Standard 5, Moon JJ-4, Moon JJ-5, Hofner Club Contemporary, Squier CV50 P-Bass butterscotch blonde, Fernandes P '78, Tokai P '81, Warwick Corvette Standard 5 fretless
Mesa Walkabout head, GK MB500, GK MB200, Tecamp Puma 500, Genzler Bass Array 12-3, Bergantino HS410, Genz-Benz NeoX 212T, Greenboy Bassic 15
0 xLajků:

9

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

No mě filosofie bezpražce nijak nezasahuje. Do metalu a punku ten bordel z pražců patří, ať si kytky třeba chcípaj big_smile
Oproti tomu klidná hudba si s předením bezpražcové basy přece jen rozumí víc.

nemo napsal:

naprostý šílenec

Krásně vytrženo z kontextu, vystihuje můj postoj k autorovi článku big_smile

0 xLajků:

10

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

Janec napsal:

Do metalu ... ten bordel z pražců patří

NEIN!

CEILIN KAT IZ WATCHIN U MASTERBATE
0 xLajků:

11

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

Ja!

0 xLajků:

12

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

http://www.youtube.com/watch?v=rrvnCNnXwHE

CEILIN KAT IZ WATCHIN U MASTERBATE
0 xLajků:

13

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

... super clanek

Fodera Emperor 5, Sandberg California JM5 Custom, Pele (fretless)
Aguilar 500SC
Epifani UL-310
EBS Taurus
0 xLajků:

14

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

podle mě patří spíše do techniky. pokud ne, tak mě opravte. Přesun

AccugrooveFanclub #1
0 xLajků:

15

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

spider napsal:

podle mě patří spíše do techniky. pokud ne, tak mě opravte. Přesun

Ahoj Spidere, spíš bych to nechal v rubrice Baskytara. Článek, na který odkazuju, je o filosofii hraní na bezpražec a o tom proč nehrát na nástroje s temperovaným laděním. O technice pojednává jen okrajově, má to spíš obecné, filosofické zaměření.

Hohner PJ fretless
Jolana Iris Bass
kontrabas
plus x dalších nástrojů mimo basy; od kytar, přes flétny až po didgeridoo :-)
0 xLajků:

16

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

Podobné téma tu nikde není, nové se mi zakládat nechce, tak to dávám sem.
Objevil jsem velmi zajímavý článek o historii bezpražcové basy. Třeba to zaujme i někoho dalšího. Konečně mi někdo vyvrátil ten mýtus o Jacovi... big_smile
http://www.premierguitar.com/articles/2 … ctric-bass

Fretky nejsou, čím se zdají být...
0 xLajků:

17

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

radim napsal:

..pěkný link smile
kdesi jsem četl, že hraní na bezpražcové nástroje je vlastně neustálý procentuelní boj s laděním, 100% je něco jako ležatá osmička. ťápnout občas mimo není ostuda, otázka je jak přísně máme nastavené ucho, jak rychle si dokážeme pro ten přesnější tón "dojít".
..."dojít si pro tón" to je asi možná podstata fretless..mě to neustále fascinuje smile

To jsem rád, že se nemusím stydět, když občas ťápnu mimo.. smile
Já teda absolutní sluch nemám, pouze komparativní, ale kámoš který absolutní sluchař je, říká, že s kapelou hraju mnohem líp než sám. Když hraju sám, tak vždycky ujedu nahoru nebo dolů (intervaly celkem držímú když hraju s kapelou, tak se dotahuju proti nim a zase tak falešné to není. Ale při veřejném hraní stejně radši jedu přes chorus, který drobné intonační prohřešky zamázne smile (přestože stará muikantská pravda říká, že publikum h.o pozná, pokud se držíš v rytmu a tváříš se sebevědomě smile )

Ktož móž kej v ruce vzíti a kamenem lúčiti, nech stojí! (citát z dopisu Jana Žižky z Trocnova)
Flatwound Club #4
0 xLajků:

18

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

paknorw napsal:

stará muikantská pravda říká, že publikum h.o pozná, pokud se držíš v rytmu a tváříš se sebevědomě

A když uděláš chybu, tak ji to chce zopakovat a všichni si budou myslet, že to tak má bejt lol

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

19

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

Aidamos napsal:

A když uděláš chybu, tak ji to chce zopakovat a všichni si budou myslet, že to tak má bejt lol

No a zvlášť u bezpražce nebudu moc off-topic, když napíšu, že basák, když neví, tak klouže smile
(a nebo hraje Fis smile)

Nějaký Fendery...
Nějakej pedalboard s hromadou českých (i nečeských) výrobků, Hocke Blues 18 + 10/12" bedna (CZ/CZ)
Profil
0 xLajků:

20

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

D.a.l.i napsal:

(a nebo hraje Fis smile)

...ty si děláš prdel, ale toho se držím už roky a funguje to. Nebo hrát cokoli v pentatonice,...to jsou taky dobrý mimikry. To kolikrát i spoluhráči si myslí že jsem si to tam slušně vystřihl. Moje finta je,...z prstů přejít do slapu,...ze slapu jen do paradidlů,...a to by bylo, aby si zatím člověk nevzpoměl která bije. big_smile

0 xLajků:

21

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

Matej napsal:

Moje finta je,...z prstů přejít do slapu,...ze slapu jen do paradidlů,...a to by bylo, aby si zatím člověk nevzpoměl která bije. big_smile

To  můžeš u autorskejch věcí ale zkus slapovat do  I Want To Hold Your Hand ... ja používám fintu nehrajícího aparátu. Chvíli do něj mlátím a pak se podívám vyčítavě ke zvukaři smile

JB Vintera 70, JB 60 MiM, PB MiM, Sandberg Electra PB, Cort A4 OPN, JB SQVM70, JB SQVM FL, Jaguar Bass SQCV , PB (skládačka), Hofner 500/1 1965
Trace Elliot Transit -> Trace Elliot ELF -> 2x110, 210, 115, HA3500, Roland Cube 30
Shure 58A beta -> TC Helicon Harmony Singer
0 xLajků:

22 Naposledy upravil: Matej (19. 07. 2016 19.33:39)

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

Atvečko napsal:
Matej napsal:

Moje finta je,...z prstů přejít do slapu,...ze slapu jen do paradidlů,...a to by bylo, aby si zatím člověk nevzpoměl která bije. big_smile

ja používám fintu nehrajícího aparátu. Chvíli do něj mlátím a pak se podívám vyčítavě ke zvukaři smile

.... big_smile a big_smile Můžu si tvé "nouhau" také přivlastnit? smile

0 xLajků:

23

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

klidně, funguje to perfektně smile

JB Vintera 70, JB 60 MiM, PB MiM, Sandberg Electra PB, Cort A4 OPN, JB SQVM70, JB SQVM FL, Jaguar Bass SQCV , PB (skládačka), Hofner 500/1 1965
Trace Elliot Transit -> Trace Elliot ELF -> 2x110, 210, 115, HA3500, Roland Cube 30
Shure 58A beta -> TC Helicon Harmony Singer
0 xLajků:

24 Naposledy upravil: Aidamos (20. 07. 2016 06.38:34)

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

Atvečko napsal:

ja používám fintu nehrajícího aparátu. Chvíli do něj mlátím a pak se podívám vyčítavě ke zvukaři

lol lol lol

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

25

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

Matej napsal:

Můžu si tvé "nouhau" také přivlastnit?

Škoda, že já nemůžu. Hraju totiž na Hocke smile

Zon Club #001 Soundelirium Club #1
"Politici jsou buď neschopní nebo zkorumpovaní. Někdy stihnou za jeden den oboje" W. Allen.
0 xLajků:

26

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

Atvečko napsal:

... ja používám fintu nehrajícího aparátu.

radoozz napsal:

Škoda, že já nemůžu. Hraju totiž na Hocke smile

Kytarista z jedné zábavovky používal lehčí obdobu - špatná šňůra. Dokonce ji používal plánovitě - např. před vyhrávkou, kterou nebyl schopen zahrát unisono s druhou kytarou - tak mu "najednou" šňůra vysadila. Po skončení zapeklité pasáže byla závada tatam. Pro důvěryhodnost v pauze šňůru vyměnil, ale na příští akci šňůra zlobila ve stejných skladbách na stejných místech. Bylo to dobré divadlo. big_smile

Trace Elliot Club #5
Trace Elliot ELF + 2x 2x8 , Yamaha TRB 5PII, Chapman MLB1 FF DH, D'Angelico Excel Bass
0 xLajků:

27

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

Tady se trošku, asi z bezpečnostních důvodů, vytratila z tématu ta původní osnova, ta temperace hry. Včetně timmingu překlenutí tý daný intonační nepřesnosti. Se vší úctou, bezpražec je těžký, Mňoukání de, leč ne do nekonečna, ale punktovat, to je výzva.S bezpažcem je furt co dělat, je fakt těžkej, v rockový muzice, kde neni čas na preludování, když to má sypat. Ňák na to hraju, bojuju s zjednodušováním mňoukancema, těžký, ale chcu to zmáknout na fest utaženou hru s bicíma. (Pak vynikne ta temperace, cítím.)

Hraje někdo taky, snaží se, o agresivní, pevnou hru? Trsátkem?

 

Profil
PB´s: Vebr CS Kent Armstrong, Ibanez BL700NT, SQ PJ DiMarzio, SQ PB 20th SPB3, Yamaha BB 800 FL, SX PJ DiMarzio FL.
Gear:The 14,5 & 15 & SWR SM-400,
Band: Zavírej Studio: Vehementně a stále.
0 xLajků:

28

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

litrfree napsal:

Hraje někdo taky, snaží se, o agresivní, pevnou hru? Trsátkem?

V tomhle bych vyzvednul a vzal si inspiraci od Jirky Veselého. Ten na bezpražec trsátkem kraluje.

https://www.youtube.com/watch?v=nPXQl72Uzdg

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

29

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

Aidamos napsal:
litrfree napsal:

Hraje někdo taky, snaží se, o agresivní, pevnou hru? Trsátkem?

V tomhle bych vyzvednul a vzal si inspiraci od Jirky Veselého. Ten na bezpražec trsátkem kraluje.

Tak určitě, Myslel sem někoho ze zdejších plantážníků. Veselý je mimo muj dostřel, roky praxe a tak. I tak děkuju.

Profil
PB´s: Vebr CS Kent Armstrong, Ibanez BL700NT, SQ PJ DiMarzio, SQ PB 20th SPB3, Yamaha BB 800 FL, SX PJ DiMarzio FL.
Gear:The 14,5 & 15 & SWR SM-400,
Band: Zavírej Studio: Vehementně a stále.
0 xLajků:

30

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

Ja to zkousim. Bezprazcovej jazz bass, zkresleni a agresivni pristup ke hre. Ale je to tezky no, chte to jeste hodne cviceni. 

Fender JB62RI CIJ 97´ (fretless) -> Feedbacker (send) -> Distortion -> Fuzz -> Freeze -> Delay - > Reverb -> Feedbacker (return) -> Preamp/DI  = BLACKNOISE/DRONE
Flatwound Club #2
0 xLajků:

31

Re: Zajímavé články o filosofii hraní na bezpražec či jeho historii

Hastur napsal:

Ja to zkousim. Bezprazcovej jazz bass, zkresleni a agresivni pristup ke hre. Ale je to tezky no, chte to jeste hodne cviceni. 

Výborně! Tak jednoho mám, s kym si můžu společně sdílet bolest. Paráda. Znamenám si. Díky.

Profil
PB´s: Vebr CS Kent Armstrong, Ibanez BL700NT, SQ PJ DiMarzio, SQ PB 20th SPB3, Yamaha BB 800 FL, SX PJ DiMarzio FL.
Gear:The 14,5 & 15 & SWR SM-400,
Band: Zavírej Studio: Vehementně a stále.
0 xLajků: