Téma: Fender Deluxe Active Jazz Bass V
Fender Deluxe Active Jazz Bass V
Rok výroby: 2005
Země původu: Mexiko
Koupeno: http://www.prima3w.cz/
Cena: 25.000,- Kč
Popis, konstrukce, parametry
Jedná se o pětistrunnou aktivní baskytaru od legendární americké firmy Fender, která svými nástroji spustila revoluci na hudební scéně. Baskytara pochází ze série Deluxe, což se lze dočíst i na hlavě nástroje, a byla vyrobena v Mexiku. Je tedy o polovinu levnější variantou její sestřičky z USA, přesto za ní v mnoha ohledech nijak nezaostává. Menzura je standardní délky 34 palců, tedy 864 mm.
Tělo baskytary je vyrobeno z olše (v předchozích letech se těla mexických nástrojů vyráběla nejčastěji z topolu), krk potom z jednoho kusu javoru s dolepeným tmavým hmatníkem ze dřeva pau ferro, které je svými vlastnostmi velmi podobné ebenu. Krk nástroje včetně hmatníku je lakovaný bezbarvým saténovým polyuretanovým lakem. Hmatník o rádiusu 241 mm je osazen dvaceti medium jumbo pražci, pečlivě zabroušenými a bez ostrých otřepů na okrajích. Orientační značky jsou na hmatníku a ze strany krku vyvedeny pomocí bílých plastových teček. Vzhled hmatníku je opravdu výstavní. Ořech (nultý pražec) byl původně vyroben rovněž z bílého plastu, do kterého byly pro struny vyhloubeny kulaté drážky a to absolutně čistě bez nejmenších otřepů, nicméně zde jsem nalezl první větší chybu a tou byly nestejné rozteče strun. Např. rozteč strun H-E a E-A byla 11 mm a rozteč strun A-D a D-G byla 9,5 mm, což je dosti velký rozdíl. Že by schválně? Pochybuji. Stejně jako další uvedené závady i tuto napravil pan kytarář Petr Jurkovič. V tomto případě vyměnil původní ořech za kostěný a vyrobil do něj drážky pro struny samozřejmě v pravidelných rozestupech.
Pohodlný široký krk profilu moderního C má na zadní straně tzv. tchoří pruh, za kterým se ukrývá výztuha krku, jejíž štelování je možno provést ve výřezu na hlavě pomocí přiloženého imbusového klíče. Tuto operaci opravdu bylo nutno provést, protože baskytara byla dodána s povolenou výztuhou a tedy dosti prohnutým krkem. Krk nástroje je s tělem pečlivě sesazen a je připevněn k tělu pomocí kovové destičky a čtyř vrutů. Nutno podotknout, že chromovaná kovová destička překvapivě neobsahuje logo Fender. Evidentně se šetří, kde se dá. Takže výztuhu jsem utáhl, ale zjistil jsem, že je nadoraz, a že krk je pořád do luku. Takže Petr Jurkovič přidal pod matici výztuhy krku podložku a bylo tedy místo pro další štelování.
Hlavice nástroje je klasického tvaru s pěti kvalitními uzavřenými samomaznými ladícími mechanikami od firmy Gotoh umístěnými po jedné a to horní straně hlavy. Chromované ladící mechaniky jsou menších rozměrů oproti otevřeným případně polootevřeným strojkům na USA modelech, nicméně ladění drží a jejich chod je plynulý bez sebemenších problémů. Značka Gotoh tomu dodává dostatečnou záruku. Dále na hlavě svoje opodstatněné místo zaujímá srážeč strun ve formě chromovaného odlitku se třemi průchozími otvory pro struny přichyceného k hlavě dvěma vruty. Na hlavě také samozřejmě nemůže chybět logo Fender Jazz Bass, nápis Deluxe Series pod ladícím strojkem struny G a malý nápis "Made in Mexico" pod velkým logem Fender vyvedeným obrysovým písmem se stříbrnou výplní.
Tělo baskytary je vyrobeno jak již bylo řečeno z olše, nicméně tato skutečnost nám zůstává skryta za lesklým polyesterovým lakem v barvě nazvané docela příhodně Candy Apple Red, tedy v lehce metalické červené, která je ve světle reflektorů nebo slunce velmi efektní. Plastový kryt (pickguard) pod strunami je dokonce čtyřvrstvý a to v provedení "Brown Shell" imitujícím želvovinu.
Baskytara je osazena dvěma bipólovými vintage snímači s keramickými magnety označenými značkou Noiseless, tedy bezšumovými snímači spojujícími dohromady vlastnosti dvoucívkových (humbucker) snímačů při zachování charakteristického zvuku jednocívkových (single) snímačů. Snímače jsou uloženy v černých plastových krytech se zlatým logem Noiseless. Zajímavé je, že povrch krytu jednoho snímače je hladký a druhého lehce drsný (matný), zřejmě proto, aby se snímače nedaly zaměnit při montáži, jelikož každý z obou snímačů má jinou barvu zvuku. Jedná se o ty samé snímače, jako se montují do American Deluxe modelů. Toto se týká i použité třípásmové aktivní elektroniky, k jejímuž ovládání slouží černé plastové potenciometry umístěné na chromovaném kovovém krytu. První z nich ovládá celkovou hlasitost, druhý pak slouží k nastavení poměru mezi kobylkovým snímačem a snímačem u krku. Následuje sdružený potenciometr pro basy a výšky přičemž spodní knob reguluje úroveň basů a vrchní pak úroveň výšek. Poslední nejmenším potenciometrem se ovládají střední frekvence.
Všechny potenciometry s výjimkou hlasitosti jsou aretovány ve střední poloze. Červík držící klobouček potenciometru výšek byl uvolněn a protáčel se, ale ouha, dodaný imbusový klíč k tomuto červíku nepasuje, je moc malý. Nakonec jsem zjistil, že dodaný imbusový klíč je metrický 1,5 mm a pasuje pouze k červíku knobu basů a pro ostatní je potřeba použít větší a to dokonce palcový 1/16". Nechápu, jak se něco takového u nástroje v ceně hodně přes 20 tisíc může stát (v polovině roku 2005 stál ještě téměř 30 tisíc), přestože je vyráběn v Mexiku, ovšem firmou Fender s jejímž jménem by se něco takového nemělo spojovat.
Díky použitým čtyřem ovládacím prvkům, oproti třem v případě pasivní verze, je vstup pro jack umístěn na boku těla nástroje. I tam bylo nutno utáhnout matičku.
V interakci s aktivní elektronikou je celkem logicky na zadní straně těla kapsa na 9V baterii. Kapsa není zacvakávací, jak by možná někdo čekal, ale její černý plastový kryt je upevněn dvěma šroubky (ano, čtete dobře: šroubky, nikoli vruty) zašroubovanými do kovových pouzder zapuštěných do těla nástroje. Alespoň že tak. Ovšem většinou s sebou křížový šroubovák nenosím, takže by pak s výměnou baterie mohl být problém.
Kobylka označená jako "Standard Vintage Style V" je tvořena chromovaným do L ohnutým plechem a klasickými válečky pod strunami s možností seřízení jak polohy tak výšky, a na rozdíl od baskytar vyráběných v USA neumožňuje uchycení strun skrz tělo, což je svým způsobem trochu škoda. Navíc jsem chtěl seřídit ne zcela pohodlný dohmat, ale zjistil jsem, že kámen kobylky u struny G už nelze nastavit níže. I v tomto případě pomohl zásah Petra Jurkoviče. Ten sfrézoval pod úhlem kapsu pro uložení patky krku. Jde samozřejmě také o zvyk, ani já nemám rád, když struny na hmatníku leží, kromě toho struny, které jsou výš i lépe hrají, ale tohle je přece jenom dost diletantská závada. Stačilo krk v místě patky (přišroubování) udělat o 2 mm silnější a bylo by po problému. Každopádně teď je dohmat již příjemný.
Baskytara byla z výroby osazena strunami Fender Super Bass 82505M o tloušťce struny G v hodnotě .045" a ty jsou tzv. tapered, a to dokonce jak u struny H, tak i struny E.
Velkým kladem je, že baskytara perfektně sedí na těle. Nepřevažuje se na žádnou stranu při libovolné délce řemenu. Jak si ji dáte, tak zůstane. Aby také ne, je to pořádný kus dřeva s váhou k pěti kilogramům.
Baskytara je standardně dodávaná v měkkém pouzdře pod označením Deluxe Gigbag.
Zvuk
Baskytara hraje tak jak má hrát Fender Jazz Bass, tedy výborně. Dlouhý sustain, plný zvuk, kultivovaný tón včetně struny H, a to i při nastavení potenciometrů ekvalizéru do nulové polohy. Variabilnost snímačů je dost velká, i když si každý spíš najde jeden zvuk a ten pak bude požívat. Ovšem laborování se meze nekladou. Zdvih ekvalizéru aktivní elektroniky je opravdu široký ve všech pásmech, ale doporučuji jen mírné úpravy pro zachování původního charakteru nástroje. Tady platí, že méně je více. Jinak pomocí změny poměru obou snímačů a nastavením aktivní elektroniky lze nastavit zvuk od dunivého přes středový až po šustivý a cinkavý. Díky větší rozteči strun a aktivní elektronice je baskytara dost vhodná i ke slapu.
Spolehlivost, životnost
Všechno je masivní a na svém místě a až na povolený klobouček potenciometru se žádná závada zatím neprojevila. Tohle jsou obecně nástroje s přídomkem "čím starší tím lepší", takže jestli to platí i u tohohle kousku ukáže čas.
Hodnocení
Dobrý nástroj za poněkud vyšší cenu, ale to hlavně díky legendární značce. Škoda těch několika nedotažeností stavících tento nástroj do stínu druhořadosti a levnosti. Nevím, jestli to byl jen tenhle kus, nebo standardně z mexické továrny vyjíždí samé DoDo (dodělej doma). Nicméně po provedených úpravách Petrem Jurkovičem, které mě stály k ceně nástroje další tisícovku, je to nástroj krásného vzhledu a výborného zvuku (viz zvukové ukázky). Jako bonus mi pan kytarář přebrousil a přeleštil kompletně všechny pražce.
Zvukové ukázky
Oba snímače (za ukázkovým tónem sustainu je ještě tón H na páté struně)
Krkový snímač
Kobylkový snímač