Téma: Sadowsky NYC Ultra Vintage P Bass Guitar 2007
Sadowsky NYC Ultra Vintage P Bass Guitar 2007
Rok výroby: 2007
Země původu: U.S.A.
Cena: podle informace z oficiálních stránek začínají NYC baskytary na 3975 $
Popis
Jedná se o baskytaru typu Fender Precision, ovšem s aktivní elektronikou. Tělo je z olše ponechané v přírodní úpravě opatřené jen tenkým lakem. Zajímavá je konstrukce těla, uvnitř něj jsou totiž vyfrézované komůrky kvůli odlehčení, tzv. chambered body. Vrchní deska je tedy dolepovaná, nicméně tento spoj je sotva rozeznatelný, což velmi chválím.
Co už pochválím méně, je uvážlivost při výběru dřeva, neboť na zadní a dokonce i na přední straně jsou v kresbě dřeva vidět zřetelné suky. Zvukově to asi ničemu nevadí, ovšem z estetického hlediska to na mě působí nepatřičně. Kdyby to alespoň byl "umělecký" záměr, že by to bylo speciálně vybrané dřevo s hodně suky, takhle jsem zklamaný, zvláště s ohledem na cenu nástroje.
Baskytara díky cílenému odlehčení je opravdu velmi lehká, váží pouhých 3,5 kg, ovšem je to vykoupeno poměrně výrazným přepadáváním na hlavu. Amíci jsou možná blázni do váhy nástroje, já však dávám přednost dobrému vyvážení.
Javorový krk s tenoučkým moc pěkným palisandrovým hmatníkem nese 20 pražců doplněných klasickými kulatými polohovými značkami smetanové barvy. Velmi oceňuji pohodlné štelování výztuhy krku stylem ala Music Man v jeho patce, to je úžasné usnadnění, divím se, že to tak už dávno nedělají všichni výrobci.
Krk je k tělu přišroubován čtyřmi vruty přes chromovanou destičku s logem firmy zasazenou v plastové podložce.
Ladící mechaniky jsou klasické otevřené, mají na sobě vyraženo logo Sadowsky, ale ve skutečnosti jsou to Hipshot HB1.
Čtyřvrstvý pickguard je v barvě Brown Tortoise Shell a oceňuji, že ze stejného materiálu je i kryt elektroniky na zadní straně těla. Elektronika je aktivní, potřebuje tedy ke své činnosti 9V baterii, která je schovaná právě pod zadním krytem. Bez šroubováku a dostatku času se k ní tedy nedostanete. Rozhodně bych pro uložení baterie uvítal zacvakávací kapsu. Jak vyplývá z výše psaného, snímač je dělený a opět s vyraženým logem firmy.
Kobylka je masívní Gotoh J 510SJ-4 a neumožňuje protažení skrz tělo, což samozřejmě za nějakou vadu nepovažuju. Co už za vadu považuju, je její usazení. Vrchní deska v místě kobylky je nepatrně klenutá, takže zadní rohy kobylky nepatrně odstávají od těla. V pohodě tam zasunete silnější list papíru nebo tenčí trsátko. Nějaký fatální vliv na zvuk, zda-li vůbec nějaký, nepředpokládám, ovšem opět to při uvedené cenovce nástroje zamrzí.
Zvuk
Baskytara má dvoupásmovou aktivní elektroniku (basy, výšky) a to pouze v režimu zdvih s možností přepnutí na pasiv. Elektronika zahrnuje klasickou tónovou clonu s označením VTC (Vintage Tone Control), která je dostupná v pasívním i v aktivním režimu. Ovladače korekcí jsou na stupňovitém potenciometru, tzv. stacked knob, dole basy, nahoře výšky. Než se vyjádřím ke zvuku, uvedu zvukové ukázky.
Ukázky jsou nahrány rovnou do zvukovky, jednotlivé nahrávky jsou normalizovány, přičemž pasívní režim nebo aktivní režim se staženými (nepřidanými) korekcemi je co do síly signálu daleko slabší než při použití ekvalizéru, což samozřejmě tyto normalizované nahrávky nepostihnou. Hráno prsty vždy nad snímačem. Použité struny jsou hlazenky D'Addario Chromes ECB81 (recenze).
VYSVĚTLIVKY:
EQ 100% = basy a výšky naplno
EQ 50% = basy a výšky na polovinu rozsahu
EQ 0% = basy a výšky v nulové poloze
VTC 100% = tónová clona plně otevřená (100% = maximum výšek)
VTC 50% = tónová clona v polovině
VTC 0% = tónová clona úplně stažená (0% = žádné výšky, maximální útlum)
AKTIVNÍ REŽIM
EQ 0% + VTC 100%
EQ 0% + VTC 50%
EQ 0% + VTC 0%
EQ 50% + VTC 100%
EQ 50% + VTC 50%
EQ 50% + VTC 0%
EQ 100% + VTC 100%
EQ 100% + VTC 50%
EQ 100% + VTC 0%
PASIVNÍ REŽIM
SLAP V AKTIVNÍM REŽIMU
EQ 0% + VTC 100%
EQ 50% + VTC 100%
EQ 100% + VTC 100%
Jak je slyšet, aktivní korekce mají opravdu obrovský zdvih, na můj vkus až nesmyslně velký, ale zase abych si oponoval a podíval se na to z druhé strany, nikdo nikoho nenutí využívat celý rozsah, každopádně s korekcemi se musí opatrně. Při jejich rozumném použití basa krásně prolézá kapelou, udělá hutný spodek a podpoří souzvuk ansáblu. Každopádně není to zas až tak zvuk Precisionu, jak by někteří mohli čekat, podobně jako dříve mnou recenzovaný Sadowsky Vintage J 4-String není prostě Jazz Bass, ač se tak vizuálně tváří. Sadowsky jde svojí cestou. Zajímavé je i kombinování tónové clony s aktivní elektronikou. Každopádně při úplném stažení VTC je možno s potenciometrem výšek dělat cokoli, ale nemá to na zvuk pražádný vliv, prostě kde nic není, ani smrt nebere, to není výtka, to je logická vlastnost ovlivňování frekvenčních pásem. Pasívní režim je spíše jen nouzovou záležitostí při vybití ne snadno přístupné baterie. Zapíná se povytažením potenciometru hlasitosti.
Hodnocení
Dříve recenzovaný Sadowsky Vintage J 4-String mě vysloveně nadchnul, s hodnocením tohoto nástroje jsem trochu na rozpacích. Na jednu stranu se mi ho chce pochválit za zvuk a celkové zpracování, ovšem pár výtek, jak vyplývá z recenze, k nástroji mám, ať už se to týká výběru materiálu, usazení kobylky, nesnadné přístupnosti baterie, přepadávání na hlavu nebo zbytečně velkému rozsahu aktivních korekcí. Být to nástroj v ceně do deseti tisíc Kč, mávnu nad výtkami rukou a z nástroje budu nadšený, ovšem v této cenové relaci jsou moje rozpaky, ne-li přímo rozčarování, myslím namístě.
Oficiální stránky výrobce: http://www.sadowsky.com/
V recenzi jsem použil Daviďákovy fotky, kterému děkuji za zápůjčku nástroje, další fotky naleznete v jeho galerii ZDE.