Téma: Warwick Streamer Stage I 5
Baskytara WARWICK Streamer Stage I 5
Rok výroby: srpen 2005
Místo výroby: Markneukirchen, Německo
Cena (koupeno roku 2007 ve Station Music GmbH ): 3 399 EUR
Hned na začátku chci říct, že pověstná německá preciznost není vidět pouze na samotné baskytaře, ale také v rámci celé firmy. Například na stránkách http://www.warwickbass.com si lze podle sériového čísla nástroje, které je na mé baskytaře umístěno na zadní straně hlavy mezi ladícími mechanikami (umístění se liší dle roku výroby), najít její výrobní číslo a základní konfiguraci baskytary (materiál, hardware, povrchovou úpravu…). „Překvapivě“ se vše shoduje s visačkou, kterou je při koupi nástroj opatřen (kontrola proběhla úspěšně). Je zde také možnost si basu zaregistrovat (v komentáři uvádějí, že kvůli případné krádeži pro lepší jednání s policií a pojišťovnou).
Německé křivky:
Sériově vyrobená baskytara s ručními dokončovacími pracemi (závěrečné broušení, měření…). Dle evidence by měla být tato baskytara vyrobena ještě v Německu (někdy kolem roku 2007 byla totiž velká část výroby přesunuta do Koreje a Číny). Baskytara je pěti strunná, pražcová. Tělo je vyrobeno ze dvou kusů AAA žíhaného javoru, mezi které je vlepen průchozí krk.
Krk je ze čtyř kusů žíhaného javoru. Hmatník je z wenge s 24 pražci ze zvonového bronzu velikosti jumbo (2,9mm / 1,3mm). Orientační značky jsou pouze po straně hmatníku. Dnes Warwick děla tzn. „neviditelné“ pražce, což znamená, že při pohledu na hmatník ze strany nejsou pražce vidět. Prakticky jde o to, že hmatník se nenařízne až do stran a pražce s přesnou délkou se vsazují do těchto drážek. Při přejetí rukou pak nejsou pražce cítit. Toho se dá ale docílit i precizním zabroušením, což je případ starších modelů, kterým je právě tato baskytara.
Na hlavě je přilepena černá matně lakovaná destička s písmenem „W“.
Celá baskytara má po stránce zpracování opravdu dokonalé a do detailu zpracované křivky. Jak jsem už řekl na začátku, Němci tohle umí. Tělo je symetrické, klenuté (aby dobře sedělo na pupku). Spodní roh je dostatečně dlouhý v příjemném úhlu, takže hraní vsedě je velmi pohodlné i při delší hře. Horní roh je vyhnutý od krku, se kterým je ale v podstatě rovnoběžný. Nástroj není lakovaný, je celý v přirozené barvě dřeva, pouze s olejovým nátěrem.
Oproti standardně vyráběným Streamerům Stage I je tento s černým hardwarem (standardně zlatý). Jsme rád, protože se mi moc líbí ten kontrast světlého těla a černých součástek. Vše je firemní Warwick. Dvoudílná kobylka lze nastavit opravdu ke spokojenosti každého. Standardní nastavení výšky každé struny je umocněno nastavením výšky celé kobylky. Je to dáno právě dvoudílnou konstrukcí, kde se struny zachytí za struník a natáhnou se přes kobylku. Zámky jsou stejné konstrukce jako např. Dunlop (stiskem pojistky na zámku uvolníte kuličky na hřídelce a zámek vyndáte z patičky na nástroji).
Snímače i elektronika jsou od dvorního dodavatele Warwicku firmy MEC. Druh snímače se u modelů Streamer Stage I liší podle počtu strun, tato pětka je osazena dvojicí aktivních (nemá nic společného s aktivní elektronikou) snímačů MEC Soapbar. Elektronika je aktivní třípásmová v klasickém seskupení: Hlasitost / Balance, Basy (100 Hz), Středy (800 Hz), Výšky (8,5 kHz). Hlasitost je push/pull pro rozepnutí do pasivního módu. A teď k mé oblíbené citlivost potenciometrů. Možná se to někomu zdá nepodstatné, ale když potřebujete během písničky mírně upravit korekce a pootočením poťáku bas převálcujete celou kapelu…nevím, nevím. U Warwicku nic takového nehrozí. Potenciometry plynule reagují v celém rozsahu a mají příjemně tuhý chod s aretací v nulové poloze.
Warwick v číslech (alespoň základní):
Váha baskytary: 4,5 kg
Menzura: 34 palců (864 mm)
Šířka krku na nultém pražci: 47mm
Šířka krku na 12. (pražci): 71mm
Profil krku je nesymetrický
Rádius hmatníku: 47 palců
Rozteč strun na kobylce: 19 mm (lze upravovat)
Sound of Wood
Tímto heslem se Warwick již od počátku prezentuje a nutno dodat, že z rozhovorů s mnoha basáky, kteří továrnu navštívili, je patrné, že na výběru a zrání dřeva si Warwick opravdu zakládá. Pro jejich baskytary je typický temný hutný bass. Mohu to jen potvrdit. I při hraní přes komba určená spíše pro domácí cvičení má tato baskytara opravdu řádné spodky. Abych stále jen nechválil, zvuk není tak bohatý jako ručně vyrobené basy FUTURUM 5 od Custom Guitars Procházka. Nicméně, zvuk je vyvážený ve všech polohách, např. přechod od prstové techniky ke slapu jde v podstatě provést bez korekce hlasitosti.
Mé oblíbené téma jsou vlci (pro neznalé: jde o ztrátu sustainu, kdy tón na stejné struně na dvou po sobě jdoucích pražcích je např. o polovinu kratší a na dalších už zase krásně dlouhý). Není to věc, která se dá seřídit, když to jednou na hmatníku je, tak se to buď hraním zlepší nebo se s tím musíte smířit a počítat....často se toto objevuje spíše u levných nástrojů, ale znám i výjimky. Tedy zde jsem měl prostě štěstí. Nepatrný pokles je cítit na G struně tón C, ale možná je to jen moje schizofrenie.
Po počátečním laborování s firemními strunami Warwick (Black Label, EMP) jsem zakotvil u strun ELIXIR Bass String Nickel Plated Steel - NANOWEB Coating (045 – 130). Jen odbočím: Elixir jsou jediné struny, které mi vydržely půl roku hraní (běžně jsem měnil po měsíci a půl) bez znatelných zvukových ztrát. Pouze se ke konci stávaly trochu „chlupatými“ (odlupování ochranné vrstvy), což je ale problém, který je u těchto strun znám.
Streamer je opravdu všestranná basa, která asi není stylově jednoznačně zařaditelná. Podle některých pramenů jde spíše o nástroj pro jazz, funky a pop, pro tvrdší stylu je vhodnější spíše Thumb. Tvrzení o vhodnosti můžu podpořit, ale nemohu zhodnotit nevhodnost pro tvrdší muziku, jelikož jsem těmito žánry „nepolíben“.
Závěrem
Po této base jsem dlouhou dobu toužil a beru jí jako cíl mého hledání ideálního nástroje. Nicméně jde o nástroj s moderním zvukem, který pro milovníky klasického Jazz Bassu nebude asi tím pravým šálkem kávy. Basa není vůbec dřivá. Odehrání šesti hodinového kšeftu není žádný velký problém, na rozdíl právě od Jazz Bassu, kdy jsem měl druhý den pěknou křeč v ruce. Nástroj bych doporučil všem, kdo hrají stylově rozmanitou hudbu, vždy by měli najít zvuk, který bude tvořit bytelný základ pro každou kapelu. Jediným negativem této basy bude asi cena, ve které se bohužel velmi promítá značka. Já osobně však nelituji ani haléře, jelikož je to pro mě TA basa, do detailu zpracovaný, skvěle hratelný nástroj s pro mě dokonalým zvukem.
PS: Basa je dodávána ve Warwick Flightcase s Warwick User Bass Kitem, kde naleznete vše pro seřízení a péči o nástroj včetně strun a návodů.