1

Téma: Doškalné septakordy

Mohl by mi někdo prosím vysvětlit jak fungují doškálné septakordy a jak je využívat v praxi? Naučil jsem se jak jdou za sebou (maj7, mol7, mol7, maj7, dur7, mol7, zmenšenák), ale nějak mi uniká význam, proč a jak bych to měl využívat.
Díky smile

0 xLajků:

2

Re: Doškalné septakordy

Dají se třeba využívat u walking bass, k tomuto tématu jsem psal něco sem: http://baskytara.com/post343519.html#p343519

Basy: Jazzbas 5 - Marcus Miller V5 passive, Jazzbas 4 - Sandberg California TT4 - passive,  Jazzbas 6 - Pele custom,
Nahlas: EBS Reidmar 500 + 2x EBS Classic Line CL112
Komorně: Phil Jones BG100 bass cub
InEar:  Line6 Helix HX Stomp, Fender Downtown Express
0 xLajků:

3 Naposledy upravil: carodej_pes (25. 03. 2014 09.24:26)

Re: Doškalné septakordy

holyduke napsal:

(maj7, mol7, mol7, maj7, dur7, mol7, zmenšenák)

jaký je rozdíl mezi maj7 a dur7?

Bandcamp.com – moje skladby | Instagram
Alex: „Pojďte se strýčkem... Poslechněte si andělský trubky a ďábelský trombóny. Zvu vás!“
Místo piva kostku mozku.
profil
0 xLajků:

4 Naposledy upravil: m3 (25. 03. 2014 09.42:41)

Re: Doškalné septakordy

carodej_pes napsal:

maj7 a dur7?

mno nerozumim tomu ale na kytare znacny viz tema linkovane sigim

Cdur je C, E, G  (R, 3, 5)
Cmaj7 ..... C, E, G, H  (R, 3, 5, 7) .. a teda typnul bych Cdur7 je C, E, H ???
jak je to pri base a rozkladu cert vit .. nebo nekdo kdo ovlada teorii treba nakej muzikant.. co Joko? kde je? hop sem!

kazdopadne vim ze mam tendence cpat 7mickove rozklady nekdy pod durove rozklady big_smile nekdy mi to projde nekdy si vsimnou.. sam nevim proc a jak ale je to otazka jednoho pultonu coz mi pride podivne...

...nemit hlavu... nevadi
...nemit marka..vadi
0 xLajků:

5 Naposledy upravil: carodej_pes (25. 03. 2014 09.48:18)

Re: Doškalné septakordy

sedmička by měla být z mixolydické stupnice, u Cmaj7 je to tón B, nikoli H.

A dodnes jsem měl za to, že maj je zkratka major, tj. v překladu dur. smile

Bandcamp.com – moje skladby | Instagram
Alex: „Pojďte se strýčkem... Poslechněte si andělský trubky a ďábelský trombóny. Zvu vás!“
Místo piva kostku mozku.
profil
0 xLajků:

6 Naposledy upravil: sigi (25. 03. 2014 09.58:47)

Re: Doškalné septakordy

Mrkně te sem http://folktime.cz/serialy/kytarova-skola-dil-2.html velice detailně vysvětleno, jak se ty akordy vlastně tvoří

Cdur7 je podle mě další český název (sám bych ho nepoužíl) pro Cmaj7 (velká 7) C E G H
C7 je C dominant 7 (malá 7) C E G Bb

Basy: Jazzbas 5 - Marcus Miller V5 passive, Jazzbas 4 - Sandberg California TT4 - passive,  Jazzbas 6 - Pele custom,
Nahlas: EBS Reidmar 500 + 2x EBS Classic Line CL112
Komorně: Phil Jones BG100 bass cub
InEar:  Line6 Helix HX Stomp, Fender Downtown Express
0 xLajků:

7 Naposledy upravil: carodej_pes (25. 03. 2014 10.10:16)

Re: Doškalné septakordy

jo, beru zpět. Po vzoru mixolydické je to u toho C7. Zmátl mě tím „dur“em. smile To jsem ještě nikde použité ve zkratce neviděl.

Bandcamp.com – moje skladby | Instagram
Alex: „Pojďte se strýčkem... Poslechněte si andělský trubky a ďábelský trombóny. Zvu vás!“
Místo piva kostku mozku.
profil
0 xLajků:

8 Naposledy upravil: karadam (25. 03. 2014 12.59:46)

Re: Doškalné septakordy

Když on C7 je z dur, ale stupnice Fdur.
Zjednodušeně ... teda hódně zjednodušeně:

Budiž stupnice Cdur - C D E F G A H C D E F G A .....
Základní, zvaný tónika, se tvoří na prvním stupni pomocí dvou tercií ve stupnici Cdur = c e g = značka C
Další základní - dominantní - se tvoří na pátém stupni opět pomocí tercií ve stupinici Cdur = g h d = značka G
A k tomuhle se občas přihodí další tercie. Ale musí to být z té stupnice , ve níž se pohybujeme, tedy Cdur a to je právě tón f,
takže G7 je:   g h d f

Podobně to je i s dalším akordem ve stupnici se subdominantou. Tvoří se na čtvrtém stupni pomocí dvou tercií ve stupnici Cdur = f a c = značka F

Nebo a příslušným molovým ke stupnici Cdur - Ami = a c e , opět po terciích ve stupnici.

Trace Elliot Club #5
Trace Elliot ELF + 2x 2x8 , Yamaha TRB 5PII, Chapman MLB1 FF DH, D'Angelico Excel Bass
0 xLajků:

9 Naposledy upravil: sigi (25. 03. 2014 13.00:09)

Re: Doškalné septakordy

Karadam: díky za doplnění, možná jsem měl víc věnovat pozornost tomu doškalné septakordy a opravit tu dominantu "Gdur7" a neuvádět tam C7, které nepatří do stupnice. Jinak máž samozřejmě pravdu.

Basy: Jazzbas 5 - Marcus Miller V5 passive, Jazzbas 4 - Sandberg California TT4 - passive,  Jazzbas 6 - Pele custom,
Nahlas: EBS Reidmar 500 + 2x EBS Classic Line CL112
Komorně: Phil Jones BG100 bass cub
InEar:  Line6 Helix HX Stomp, Fender Downtown Express
0 xLajků:

10

Re: Doškalné septakordy

Viz zajímavá diskuse - prostě je to o tom, že získáš v harmonii víc možností kudy basu vést a jakou náladu ve skladbě uděláš doprovodem.
Septima je taková profláknutá, když bys to dotáhl do extrému, pak vpodstatě můžeš použít kterékoliv chromatické tóny (což se běžně děje), ale chce to cit na místo, kde si to můžeš dovolit.
Ideální škola je chvilku poslouchat walking bass, jak to ti kluci na stromě sázejí. Případně si to zkusit dát taky, třeba v pomalém blues. A pak už u toho zůstat :-D

Fender PB US, JB MIM, JB MIM FL, MarleauxDiva fy Růžička, Spector Legend Classic 6, Palatino, Ibanez SRH500FL;
TCE250BH+Soundelirium 12UL, Hocke BT70+BN112M, Peavey/EVM15L+Peavey Mark III, Hocke BT120+Hocke B115, Hocke BN210, AldaxSPM250, Samson C-valve preamp...
0 xLajků: