Mám nový pozanatek ohledně téma tenké nebo tlusté struny. Léta letoucí používám pětačtyřicítky. Někdy 45-100, většinou v poslední době 45-105. Zkusil jsem i padesátky, ale to už bylo moc. Když jsem si zvykal před několika lety na pětistrunný nástroj Music Man StingRay 5, zvolil jsem na chvíli opravdu tenkou sadu 40-95+125. Musel jsem si zvykat na nižší tah, struny trochu ujížděly pod prsty, ale dalo se to, za herní komfort v mém zvykacím snažení jsem to zkousnul. Když jsem si s pětkou porozumněl, moc rád jsem natáhl 45-105+130, ty mi seděly líp, jak zvukově, tak herně. Pak mně Daviďák půjčoval čtyřkový Music Man StingRay, a byly na něm tenké struny 40-95, a nechci říct, že ta basa nehrála, ale nebylo to ono. Natáhl jsem tam pětačtyřicítky a najednou to tam bylo. Prostě Music Man s tenkými strunami ne. Aby to nebyly jen dva případy, tak to samé Music Man Sabre mi přišel tenkrát s tenkými strunami, nedalo se to. Na druhou stranu, rozplýval jsem se blahem na basovém srazu v Blansku nad jednou pětkou od Vlčka, suprově se na to hrálo, ta basa mi padla do ruky jak žádná, a pak mi Mirek sdělil, že tam jsou čtyřicítky struny. Byl jsem překvapený, protože mi to vůbec nepřišlo. A teď minulý týden jsem měl od Daviďáka na zápůjčku Fender American Vintage '57 Precision, byly na něm taky čtyřicítky (40-95) a zase mi to vůbec nepřišlo, hrálo se na něj skvostně, až když jsem si vzal posuvku, zjistil jsem, jak moc jsou ty struny tenké. Takže když jsem si teď i já pořídil Precision, jak jste možná zaznamenali, tak na něm byly pětačtyřicítky (45-100+125), se kterými mi ta basa přišla naprosto v pohodě, skvěle hratelný nástroj, ale chtěl jsem si ověřit, jestli se mi taky bude líbit se čtyřicítkami jako ta 57čka. Nehrnul jsem se hned do mých oblíbených Elixirů, ale zkusil jsem jinou ověřenou levnější sadu 40-95+125 od Ernie Ballu. Paráda. Sedí to té base, nemám pocit, že jsou tam ty struny nepatřičné, asi u takto silných strun zůstanu. Takže můj poznatek, který nechci, aby vyzněl jako nějaké dogma, je, že některým basám sluší jen silnější struny, se slabšími nevyzní, a nejspíš i obráceně. Například mám teď na servis basu naší zpěvačky, která ve své druhé dívčí kapele hraje na basu, je to levnější Ibanez, dával jsem jí tam minule tenké struny (40-95), které se mi na ní strašně líbily, a přestože jsem jí doporučil opět tuto sadu, koupila 45-100. Nehraje se na to špatně, nehraje to vůbec špatně, ale ty čtyřicítky se mi tam líbily daleko víc. No a evidentně některé basy jsou hratelné s tenkými i tlustými strunami. Jak říkám, nechci, aby to vyznělo jako nějaký finální soud, jediná pravá pravda, ale tak to vnímám. Máte podobnou zkušenost, že každé base sedí něco jiného? Je mi samozřejmě jasné, že třeba zdejší M3 bez ohledu na nástroj nad čtyřicet nikdy nepůjde, a třeba takový Petr Vavřík nikdy nepůjde pod padesát.
ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1