Téma: This stuff is fuckin HOT! - HOT Basstard 1306
Buďte pozdraveni, vy, jež po strunách tlustých tančíte
Přináším Vám lásku.
Přináším Vám mír.
A především Vám přináším recenzi na peklo na nožičkách
Možná bych se měl napřed krátce rozepsat o vlastnostech dobrých lampáčů obecně, pričemž HOT Basstard je velmi dobrý lampový zesilovač a proto to bude v podstatě i o něm.
Tak tedy. Jsou těžké. Jsou drahé. Nejsou bezúdržbové, jednou za pár let je dobré je nechat vyčistit, přeměřit a dle potřeby přelampovat, což také není laciný špás. Jsou citlivější na vnější atmosferické vlivy a křehké. Jsou velké.
A mají obrovský zvuk. Zvuk, který samotný tón z baskytary vezme, obalí do hávu harmonických, zakulatí ho a přitom nechá vyniknout jeho každému aspektu. Je jakoby skleněný a přitom pevný.
Lampáč je vaším dalším spolupracovníkem v tvorbě zvuku, je nesmírně dynamický a tím i náročnější na hráče, nic neschová.
Ale díky této vlastnosti je možné takřka diametrálně měnit zvuk jen na základě intenzity hry. Stejně jako u kytarových lampovek zde funguje to, že hrajeme li jemně a decentně, zvuk je příjemný a hladký, s kulatým basem. Avšak s postupujícím braním silněji za struny, zvuk se stává agresivnějším, na místo hladkosti nastupuje naprděnost a dravost, jinými slovy začíná to kreslit, což je jev který umí lampy zdaleka nejpříjemněji. Tato proměna samozřejmě je odvislá pouze od toho jak dynamicky hrajeme, tudíž má hráč o něco možností vyjádření navíc, aniž by musel kroutit s nastavením.
I díky ní, jsou při hře případné špičky příjemně zkresleny a netrhají nám uši, neboť sudé harmonické jsou i při vysokých hlasitostech bez problému poslouchatelné, narozdíl od těch lichých, produkovaných tranzirostrovým či digitálním koncovým stupněm.
Z hlediska tvorby zvuku, je asi nejdůležitějším faktorem nastavení poměru předzesilovače a konce. Zde se nabízí velmi široká škála možných zvukových variant.
Dáme li více předzesilovače a méně konce, zvuk bude dřív kreslit a bude naprděnější v basech a o něco zahuhlanější ve středech. Naopak když necháme preampu méně a požadované hlasitosti dosáhneme spíše přidáním na konci (master volume), zvuk nebude tak masitý, ale zato pevný a konkrétní, tvrdší. No a mezi těmito dvěma póly zůstává množina proměnných každému dle libosti, chuti či žánru. Osobně na folk používám poměr vyrovnaný, na rock a šťavnatější hudbu se mírně přikloním na stranu gainu (předzesilovače). Přidáme li k této varibilitě ještě změnu zvuku v závislosti na intezitě hry popsanou výše, dostaneme opravdu obří škálu možných výsledných zvuků, v závislosti pouze na rukách.
Bohužel na těch stejných rukách, které musejí zesilovač do klubu dopravit, proto 4z5 lampových basistů doporučují zapojit do transportu zesilovače kolegu z kapely (ve dvou se to lépe táhne), aby nedošlo k natažení svalů a šlach před vlastním hudebním výkonem
Další vlastností lampáče, obzvlášť vhodnou pro nás basáky, je fakt, že lampa, stejně jako ořezává špičky, ořezává i bordel v těch úplně spodních frekvencích, stejně hudebně nevnímatelných pro naše uši. Například zesilovač Markbass LMII, který jsem delší dobu (a bez výraznějších výtek podotýkám) vlastnil a užíval, zesiloval tak nějak jakoby vše ve spodcích, i ruchy, které s tóny neměly mnoho společného a díky nimž se k žádoucímu basového dunění připojovalo cosi co hrálo tam někde vespod, ale užitek z toho nebyl žádný, jen to popuzovalo sousedy a v důsledku i zbytečne zatěžovalo reprobox. Tuto skutečnost jsem si uvědomil, až při přímém porovnávání LMII s HOT.. a dlužno říct, že se to projevuje i v kapelním zvuku, kde basa najednou hraje frekvenčně podstatně více, tam kde má.
Samozřejmě všechny výše popsané vlastnosti jsou ve své podstatě odvislé od použitých lamp v tom kterém zesilovači.
Zde se dostávám ke specifikaci HOT 1306, dle stránek výrobce:
Jednokanálová hlava se seriovou efektovou smyčkou.
Lampy:
Preamp&loop (předzes a efektová smyčka)
– 1xECC832(12DW7), 2xECC83(12AX7)
Poweramp (konec)
– 1xECC83(12AX7), 1xECCC82(12AU7), 6xKT88
Výstupy:
Výkon 300W – možno použít boxy o impedanci 2,4 a 8ohmů, nebo jejich kombinace
Tuner – výstup na ladičku, možno taky využít jako pre-out
Slave out – D.I.výstup oddělený transformátorem s nastavením úrovně (tento je obzvlášť vypečený, neb se nachází až za koncovými lampami a tudíž je v případě braní zvuku linkou nejbliže celkovému zvuku)
Rozměry:
šířka-56cm výška-29cm hloubka-29cm, váha-30kg
Před tímto zesilovačem jsem měl ještě od téhož výrobce 100W verzi, která hrála také výtečně, ale přece jen pro jistotu výkonové rezervy jsem se rozhodl pořídit o něco silnější model.
Měl jsem předtím možnost porovnat zvuk HOT 100W s celolampovým HOCKE téhož výkonu, ale s jiným osazením, minimálně koncového stupně (tuším ECC u HOCKE proti KT u HOT).
HOCKE ve své cenové třídě rozhodně není špatný zesilovač, ale oproti HOT je to přeci jen chudší příbuzný. Kromě zpracování a konstrukce vůbec je zásadní rozdíl ve zvuku. Nevím nakolik je to lampami, ale HOT má výrazně brilantnější tón, prozářené výšky a tučnější spodek. Ale nelze srovnávat nesrovnatelné, už z důvodu pořizovací ceny.
Pavel Horký aka HOTamps na svých stránkách ceny neuvádí, většinou staví aparáty na míru (věnuje se hlavně kytarovým).
Zde popisovaná hlava vyjde nyní na 34500Kč včetně bytelného ale lehkého ochraného obalu.
Je to cena vyšší, ale je to cena odpovídající té nejvyšší kvalitě, přičemž neplatíte minimálně dalších deset tisíc navíc za známou značku srovnatelné úrovně.
Další výhoda je možnost bezproblémového servisu přímo u výrobce a všeobecně jeho velice příjemné a vstřícné chování k zákazníkům, kolegům muzikantům.
Jeho kytarové aparáty jsou svojí kvalitou mezi zasvěcenými již více než dobře známé, já bych tímto rád přispěl k tomu, aby se tak stalo i u těch basových.
Adresa webu je www.hotamps.com .
Ještě dodám, že zesilovač(e) jsem proháněl na zkouškách i na koncertech přes pasivní JB Vivian a bezpražec půjčený, na bednách Marshal VBC 4x12, Soundelirium 1x12 a Behringer 1x15, s reprem Eminence Kappa, a jejich kombinacích. Nejlépe to zní v kombinaci 4x12+1x15
Další fotky zde:
http://axlotronix.rajce.idnes.cz/hotAbasa/#album
(nyní jsou ještě na bocích hlavy madla na uchycení a lepší nošení, já mám ještě starší kus výstavní - ale bylo mi přislíbeno, že mi je tam P.Horký dodělá při nejbližší příležitosti)
Měl li by někdo zájem, rád udělám předváděcí akci, protože si za vším zmíněným stojím a budu jen rád, rozšíří li se řady celolampových basistů.
Protože 99% hraje hlavně pro radost a z posedlosti, tak proč se trošku nenatahat s nečím težším, když pak každý zahraný tón nám dělá radost..
Ax