Téma: MTD Kingston Z 4
MTD Kingston Z 4
Rok výroby: 2009?
Země původu: Korea
Koupeno: http://mtd.muziker.cz/
Cena: 22.997,- Kč, koupeno ve výprodeji za 10.953,- Kč (sleva 52,4%)
Ač jsem příznivec spíše klasických baskytar, dostal jsem chuť (GAS) na nějakou tu modernu, a hlavně - nekupte to za ty prachy!
Popis, konstrukce, parametry
Jedná se o čtyřstrunnou baskytaru navrženou Michealem Tobiasem (MTD = Michael Tobias Design). Tělo nástroje je z mahagonu s javorovým topem, přičemž typ javoru je tzv. burl maple. Barevné provedení je tobacco sunburst. Šroubovaný krk je z jednoho kusu javoru s palisandrovým hmatníkem a s 24 medium-jumbo pražci. Tělo nástroje je ze tří kusů. Tenký javorový top je opravdu spíše jen ozdobného charakteru a tedy vliv na zvuk bude zřejmě zanedbatelný, nicméně je pěkně symetricky zrcadlově složen.
Nástroj jsem koupil ve výprodeji a nejsem si jist rokem výroby. Všude se uvádí, že série Kingston se vyrábí v Číně. Můj kus je označen Made in Korea. Každopádně na TalkBassu jsem našel informace o tom, že již celý loňský rok se vyráběly baskytary série Kingston v Číně a předtím v Korei (samozřejmě jsem radši za Koreu než za Čínu).
Jak je vidět, hlava je dolepovaná a je ke krku přilepena pod úhlem, na přední straně hlavy tedy zákonitě chybí srážeče strun, zato nechybí tzv. matching headstock, čili stejné provedení přední strany hlavy jako těla (burl maple top + tobacco sunburst). Nemůže samozřejmě chybět logo MTD.
Veškerý hardware je v elegantní šedé barvě a to do posledního šroubku. Ladící mechaniky jsou uzavřené, samomazné, bez označení. Chod mají hladký, ladění drží. Kobylka nemá klasické otvory pro protažení strun, ale zářezy pro jejich rychlou výměnu. Ač tomuto řešení nemůžu upřít některé výhody, tak mně osobně nevyhovuje, při natahování strun mi struna ze zářezu několikrát vypadla, což by se u klasického dírkového řešení nestalo. Snímače jsou dva humbuckery luxusně uložené v dřevěných (řekl bych mahagonových) pouzdrech.
Potěšilo mě řešení detailů. Např. konec hmatníku je elegantně zaoblen. Plastová krytka schovává prostor pro nasazení imbus klíče, ale díky použití vrutů není moc praktická. No, snad ji nebudu muset moc často sundávat pro štelování průhybu krku. Výztuha krku je dokonce typu double-action. Palisandrový (rosewood) hmatník má bílé plastové polohové značky jen na boku. Zadní strana krku má saténový (matný) lak a krk je jak se říká opravdu "rychlý".
Trochu jsem se bál štíhlých rohů, ovšem tyto moje obavy se ukázaly lichými, neboť materiálu na koncích je dost, jak je vidět i z následující fotky.
Lak je lesklý polyesterový. Zadní strana nástroje je ponechána víceméně v přírodní úpravě a tedy skrz lak prosvítá struktura mahagonu. Na zadní straně jsou dvě komůrky (obě) stíněné speciálním nátěrem a kryty pak hliníkovou fólií. Jedna je šachta na 9V baterii, druhá pak prostor na aktivní elektroniku.
Aktivní elektronika je třípásmová (basy, středy, výšky) s aretací ve středové poloze. Dalšími ovládacími prvky je hlasitost a poměr snímačů (opět s aretací). Provedení je úhledné, kablíky jsou svázány stahovacím páskem. S čím si dělníci nelámali hlavu, jsou otřepy u dírky pro kablík vedoucí jako zemění ke kobylce.
A teď něco k ostatním parametrům. Menzura je klasických 34" (pětistrunné varianty se dělají 35"). Rozteč strun na kobylce je udávána 19 mm, já od středu strun naměřil dokonce 20 mm. Rozteč strun na nultém pražci je 10 mm. Šířka krku na nultém pražci je 40 mm, což je o něco víc, než má Jazz Bass (38,1 mm), a o malinko méně, než má Precision nebo StingRay (41,3 mm). Navíc krk má nesymetrický profil. Není to sice takové poleno jako má StingRay, který mi maximálně vyhovuje, ale i tak mi perfektně padne do ruky. Rozhodně to není špejle jako má čtyřstrunný Jazz Bass, což mně osobně vůbec nesedí. Baskytara váží 3,6 kg, což je přesně o 1 kg méně než má můj StingRay. Přestože je basa poměrně lehká, na řemenu vůbec nepřepadává na hlavu ani nikam jinam. Ještě jedna věc je u tohoto modelu uváděna a vyzvedávána. A to je použití ladícího systému Buzz Feiten Tuning System. Pátral jsem po webu o co se jedná. Je to patentovaný kompenzační systém pro vylepšení ladění v polohách, nicméně nechápu tak úplně, jak to u tohoto konkrétního modelu funguje. A to z toho důvodu, že je zde kromě plastového sedla (ořechu) použit i skutečně nultý pražec. Jediné, co připouštím, je kompenzace posunutím tohoto nultého pražce blíž ke kobylce. Jinak kompenzaci pro každou strunu zvlášť řeší např. firma Earvana. Tomu rozumím, koneckonců stejný způsob používá i Music Man.
Zvuk
Nad očekávání. Podle ukázek na YouTube jsem čekal, že to bude hrát dobře, ale i tak mě mile překvapilo, jak moc dobrý zvuk to má. Nebudu tu házet obvyklými klišé a superlativy, jen řeknu, že zvuk je dost konkrétní, čistý a nelze ho jen tak lehce zahuhlat. Aktivní elektronika má zdvih tak akorát. Ani velký ani malý. Srovnal bych to s mým StingRayem, až na to, že zde mám k dispozici i středy, které se zde hodí (na StingRayovi mi nechybí). Naopak můj bývalý Fender Deluxe Active Jazz Bass V měl zdvih aktivky obrovský a s aktivkou jsem musel tedy hodně opatrně. Tam když jsem dal basy naplno, tak se ze zvuku stala jedna obrovská dunící zahuhlaná koule. Zde ve všech následujících ukázkách jsou na ekvalizéru přidány basy naplno a malinko přidány výšky (cca na 1/3), středy jsem ponechal na středu.
Na snímač u krku to má, řekl bych, dost precižnovský zvuk
Oba snímače spolu produkují hezký plný zvuk s dostatkem středů
Snímač u kobylky při ještě větším přidáním basů z nástroje udělá agresivní bestii
Nejvíc se mi líbí zvuk obou snímačů s mírným upřednostněním kobylkového
Líbí se mi jak basa hezky reaguje na tlumené noty (stejné nastavení jako předchozí ukázka, jen cca na 1/3 přidané středy)
Trochu slapu (oba snímače)
Spolehlivost, životnost
Baskytara přišla poměrně slušně seřízená. Chtělo jen malinko poštelovat průhyb krku a oktávy. Dohmat lze nastavit opravdu luxusně nízký. Dále to chtělo utáhnout matice držící ladící mechaniky na hlavě a také i listy ladících kolíků. Trochu jsem si pohrál i s výškou snímačů, ale to jsou všechno takové ty běžné servisní úkony, které by každý muzikant měl zvládnout. Jinak nástroj je zpracován precizně, vše je čisté, hladké, padnoucí. Baskytaru mám krátce na to abych posuzoval životnost, ale snad něco vydrží, jak by se od nástroje v hodnotě přes dvacet tisíc i očekávalo.
Hodnocení
Nevím, jestli bych za tento nástroj dal původní cenu, tedy před výprodejovou slevou, spíš asi ne a podíval bych se po něčem jiném, nicméně dalo by se říct, že požadovaná cena odpovídá kvalitě. Já ji koupil s více jak 50%ní slevou a za tuto směšnou cenu za takto kvalitní nástroj jsem nadšen. Na oficiálních webových stránkách se chlubí, že tyto nástroje používají i profesionální hráči a já se za tento nástroj rozhodně nehodlám stydět. Mým hlavním nástrojem stále zůstává Ernie Ball Music Man StingRay, ale dovedl bych si MTD Kingston Z 4 jako svůj hlavní nástroj rozhodně představit.
A ještě travní standard: