Téma: Furch akustik fretless bass
Přihodím ve stručnosti krátkou recenzi na mnou před pár měsíci zakoupenou baskytaru Furch.
Napřed trocha infa oficiálního co mám:
Stáří:
- neznámé, nicméně odhadoval bych na zhruba dva roky.
Použité dřevo:
Přední deska
- Cedr, masivní
Zadní deska a luby
- Palisandr, překližka
Hmatník a kobylka
- eben
Krk
- mahagon
Počet strun:
- 4, přičemž výrobce baskytaru již dodává s Elixíry 045. Výtečná volba.
Jak z úvodní fotky a nadpisu vyplývá, jedná se o baskytaru akustickou a bezpražcovou.
Dle obchodu Furch v Brně si ji nechal někdo na zakázku vyrobit (normálně totiž bezpražce moc nedělají) a následně ji z nějakého důvodu nepřevzal.
Díky tomu byla po delším čase visení na krámě slevněna z PC cca 26000 na mě příjemnou částku skoro poloviční.
A nyní již k samotné baskytaře.
Zprácování je perfektní a materiály použité dýchají kvalitou a celek precizností.
Baskytara má o něco větší tělo (oproti těm akustikám na které jsem hrál), ale to je v důsledku jedině dobře.
Zvuk totiž, který produkuje, je mocný a prosadí se vedle dvou akustických kytar a cayonu bez problému a to především právě v basových a středových frekvencích. Tedy tam, kde většině akustických baskytar dochází dech.
Basa skvěle reaguje na hru i když dlužno říct, že je potřeba za ni brát opravdu silně, ale pak se zvukem odvděčí.
Ostatně nebýt nízkého a pohodlného dohmatu tak bych řekl, že se na ni hraje, chová se a zní VELICE podobně jako kontrabas, koneckonců můžete sami posoudit z přiložené nahrávky.
Tón je silný a tlustý a zároveň kontrabasově krátký a plný perkusí. I na tenčích strunách D a G má dost basu a tlustost, oproti klasické baskytaře nesrovnatelně víc.
S ostatními nástroji se chová také jako kontrabas, tmelí a tmelí a drží celek nádherně pohromadě.
Díky menšímu objemu než kontrabas se také prosadí i ve středech a celý její bas je konkrétnější, byť objemem zvuku se rovnat samozřejmě nemůže.
Nejlépe si rozumí s akustickými nástroji a nebo do jazzověji zvukem laděné muziky. Na rockové osminky se koncepcí ani nehodí.
A tím se dostávám k jedinému spornějšímu bodu tohoto nástroje. Způsob snímání té krásy.
V baskytaře je výrobcem zabudovaná elektronika Fishman, nesporně kvalitní, s push/pull poťákem na bass boost a se dvěma průběhovými potenciometry - hlasitost a středovost (víc středů, míň středů).
Snímač v kobyle.
Jenže zvuk který z toho leze má do zvuku jak zní basa nasucho, daleko.
Linkou je zvuk takový tupější, byť má rozhodně víc výšek, ale chybí tam ty perkuse středové které vznikají při hře a které tam dělají to ONO.
Postupně jsem dospěl k tomu, že basu snímám mikrofonem nástrojovým u díry a nyní jsem ve stádiu hledání nejvhodnějšího mikra.
Je to komplikovanější na živé zvučení, ale ten zvuk mikrofonem je oproti lince někde naprosto jinde.
Když bude možnost, dodám na porovnání.
Nemluvě o tom, že snímáním mikrofonem se tam dostává i prostor, který hodně basu posunuje právě ke kontrabasu.
Ukázka:
http://dl.dropbox.com/u/8198230/Furch-IMPRO.m4a
(Nahraná na diktafon app z iPhonu, položeného na stole)
Závěrem bych řekl, že je to spolehlivý a nerozlaďující se nástroj, který také velice silně inspiruje.
Výtečně se mi osvědčil do folk či groovy muziky s decentním bicmenem nebo perkusistou. Taky s akustickými kytarami nebo do jemnějších bluesy elektrik funguje skvěle.
Troufnu si říci, že to je nejblíže kontrabasu jak se jde přiblížit při zachování určité velikostní praktičnosti.
Více fotek:
http://picasaweb.google.com/axmanstepan … QxIKcz6kj#
Kdyby měl někdo zájem, rád předvedu, naživo je to přeci jen nejsilnější zážitek
Š.