Téma: Behringer Ultrabass BX1200
Behringer Ultrabass BX1200
Rok výroby: 2003
Země původu: Čína
Cena: 11 000,-Kč
Popis, konstrukce, parametry
Jedná se o 120 W dvoukanálové basové kombo s jedním 12-ti palcovým reproduktorem s hliníkovou membránou (ala Hartke) a s dvoupedálovým footswichem. Reproduktor je chráněn masivní mřížkou z děrovaného plechu. Skříň komba je potažena netkanou textilií podobnou klasicky používanému koberci, rohy jsou chráněny plastovými bytelnými kryty. Kombo umožňuje naklopení, přičemž na obou možných stavěcích plochách jsou 4 gumové nožičky. Ucho na přenášení je bohužel pouze seshora a při váze 24 kg (s footswichem 25 kg) se mozolům na rukách neubráníte (výrobce přitom udává váhu 22 kg). Zesilovač obsahuje toroidní transformátor, který by měl poskytovat vždy dostatek šťávy pro samotný zesilovač, odtud pramení i ta celková váha i jinak robustního komba. Prvky ovládacího panelu si popíšeme zleva doprava. Všechny ovládací prvky na zlatě eloxovaném hliníkovém panelu jsou vyrobeny z plastu. Zesilovač komba má dva vstupy, jak pro pasivní, tak pro aktivní baskytary. Jak bylo výše popsáno, jedná se o dvoukanálové kombo, takže oba následující potenciometry jsou GAIN a mezi nimi tlačítko CHANNEL na přepínání kanálů. Přepínat kanály samozřejmě lze i přibaleným footswichem. Nad každým potenciometrem vstupní citlivosti (vybuzení předzesilovače) je zelená LED dioda indikující zvolený kanál. Druhý kanál je vybaven tvarovým filtrem středů s přiléhavým názvem SHAPE a tlačítkem pro jeho zapnutí. Tento potenciometr umožňuje rozsáhlou změnu zvuku ve středové oblasti a jeho funkce je indikována žlutou LED diodou. Následující čtyřpásmová equalizační sekce je společná pro oba kanály. Obsahuje v střední poloze aretované potenciometry v následujícím pořadí: BASS, LOW MID, HIGH MID, TREBLE. Předposledním potenciometrem je subharmonický filtr ULTRABASS (oktáver). Tento efekt přidává k tónu základnímu tón o oktávu níže v intenzitě nastavené na potenciometru. Efekt se zapíná buď tlačítkem na panelu vedle potenciometru nebo footswichem. Opět je zapnutí funkce efektu znázorněno oranžovou LEDkou a vybuzení efektu udává svit zelené LEDky nad ovládacím potenciometrem. Posledním ovládacím prvkem je MASTER, tedy celková hlasitost a pak už jen síťový kolébkový vypínač. Velkou chybou by bylo opomenout zadní panel zesilovače. Než se jím však budeme zabývat dodejme, že na zadní stěně skříně komba je masivní basreflexový nátrubek. Zadní panel kromě síťové zásuvky (napájecí kabel tedy není napevno připojen, což je dobře) a dvourychlostního tichého ventilátoru obsahuje až neskutečně, a v této cenové třídě neočekávaně mnoho typů vstupů a výstupů. Je tam samozřejmě DIRECT OUT výstup typu XLR s tím, že výstup z něho je brán až za equalizerem a oktáverem. Máme zde neovlivněný výstup na ladičku (TUNER OUT) – lze použít i jako LINE OUT, vstup a výstup efektové smyčky nebo externího předzesilovače (PREAMP OUT a AMP IN), výstup na sluchátka (PHONES), přičemž zasunutím sluchátek do zdířky se automaticky odpojí reproduktor komba. Málo obvyklým výstupem je stereo výstup TAPE OUT s konektory cinch pro připojení HD rekordéru nebo jiného zařízení a na druhou stranu podobným vstupem TAPE IN pro připojení např. MP3 přehrávače. Pak už se na zadním panelu nachází pouze konektor pro připojení nožního přepínače (FOOTSWICH) a 6,5 mm jackový konektor pro připojení externího reproduktoru o impedanci minimálně 4 Ohmy. Přibalený footswich jako standardní příslušenství (v ceně komba) má kovové tělo se dvěma relativně malými plastovými šlapkami pro volbu kanálu a spínání efektu ULTRABASS a je vybaven více než dostatečně dlouhým kabelem. Ocenil bych i LED diody na tomto nožním přepínači, ale za cenu 11 tisíc nemůžu mít všechno. No, i tak to není zrovna málo, což?
Zvuk
Výrobce udává, že zesilovač komba je vybaven unikátním patentovaným obvodem s názvem DYNAMIZER, který je podobný limiteru, ale na rozdíl od limiteru nepracuje až před koncovým zesilovačem, ale je aplikován již v předzesilovači a poskytuje tak plnohodnotný výkon při libovolné hlasitosti a to bez přebuzení reproduktoru. Toť slova výrobce. Kombo má na 120W silný zvuk, zvláště použijete-li filtr SHAPE na polovině rozsahu a přikrmíte ještě trochu na basech. Nebudete mít problém se sním prosadit i vedle celkem razantního bubeníka. Na metal je ovšem výkon 120 W spíš nedostatečný (záleží na výkonu a hlasitosti kytarových aparátů). Zvuk je čistý a průrazný, skoro HI-FI, významně se na charakteru zvuku projevuje i vliv hliníkové membrány reproduktoru. Opatrně je třeba však používat potenciometr na výšky, jelikož s větším přidáním výšek podstatně vzroste i šum a to hlavně je-li kombo připojeno k mixážnímu pultu přes DI OUT. Možnosti použití dvou kanálů jsou následující: máte-li např. dvě baskytary (třeba pražcovou a bezpražcovou) s rozdílným charakterem zvuku a střídáte-li je při hraní, nastavíte základní zvuk pro první basu a pro druhou basu nastavíte filtr SHAPE. Nebo první kanál použijete na základní zvuk a druhý kanál pro sóla nebo slap. Další použití je třeba první kanál gainem staženým na nulu zamutovat a používat při ladění. Dobře lze použít i subharmonický filtr ULTRABASS pro hraní sól ve vyšších polohách. Osobně bych uvítal místo efektu ULTRABASS spíš kompresor.
Spolehlivost, životnost
Všechno funguje tak jak má, žádné zádrhely provozního charakteru. Jen mi po třech měsících při zvukovce těsně před vystoupením náhle odešel údajně nezničitelný koncový zesilovač, takže jsem koncert odehrál linkou rovnou do mixu. Závadu jsem bez problémů vyreklamoval a kombo jsem měl ani ne za dva týdny zpět opravené.
Hodnocení
Bytelné 120 W basové kombo profesionálního vzhledu a slušného zvuku. Zbavil jsem se ho kvůli jeho váze a s ní spojenému nesnadnému přenášení, nikoli kvůli zvuku. Se zvukem jsem byl nadočekávání spokojen. Další informace na www.behringer.com.