1 Naposledy upravil: Aidamos (02. 07. 2018 11.33:41)

Téma: Hartke Kickback KB12

Hartke Kickback KB12

Rok výroby: 2017
Země původu: Čína
Cena: 12.000,- Kč

http://baskytara.com/img/m/2556/p1afbn701t1oacktok518ov4q73.jpg

Vlastnil jsem předchozí model Hartke Kickback 10 (recenze) o výkonu 120 W. Měl jsem ho hodně rád, pak jsem ho z finančních důvodů, kdy jsem kupoval nový silnější aparát, prodal kamarádovi, a když se mi po pár letech naskytla šance koupit ho od něj zpět, nezaváhal jsem. Nedávno jsem ho sice opět prodal, ale jen kvůli tomu, abych si koupil podstatně silnějšího nástupce, který se letos objevil na trhu. V mé hlavní kapele jsem přešel na in-ear odposlech a velkého aparátu se zbavil, ale ve druhé kapele aparát potřebuju, a tohle kombíčko mi bohatě stačí. Jelikož obě komba vycházejí ze stejné koncepce, dovolím si v recenzi občas srovnávat.

Popis, konstrukce, parametry

Předchozí verze se vyráběla ve třech modifikacích podle velikosti reproduktoru, tedy Kickback 10, 12 a 15. Nová verze se dělá ve dvou modifikacích, a to Kickback 12 a 15. Kvůli velikosti, a ještě více hmotnosti, jsem zvolil variantu s 12" reproduktorem. Původní verze měla membránu hliníkovou a feritový magnet, zde je použit reproduktor s neodymovým magnetem ze série HyDrive, tedy hybridní membrána z části z hliníku a z části z papíru. Udávaný výkon, kterým se kombo chlubí i nápisem na předním panelu, je 500 W, ovšem skutečný efektivní sinusový výkon (RMS) je "jen" 250 W. Udávaný výkon 500 W je jen ve špičkách. I tak je těch 250 W na takového drobečka hodně. Zesilovač je navržený celkem logicky ve třídě D.

Konstrukce komba je z překližky potažené černým tolexem. Jsem velice rád, původní verze měla potah z netkané textilie, vulgárně řečeno z koberce. Tolex mi svým zásadním vlivem na trvanlivost přijde nejvhodnější, je daleko tvrdší než koženka a nechlupatí jako "koberec".

Reproduktorovou část kryje černá ocelová mříž, rohy jsou rovněž z ocelového leštěného nerezového plechu. Rohy jsou chráněny jen na čelní straně, na zadních sešikmených stranách žádná ochrana není. Na mříži je připevněno rozměrné logo Hartke Kickback KB 12 působící kovovým dojmem, ale zdání klame, je z plastu.

Udávaná váha komba je 28,2 lb, tedy přepočtem 12,8 kg, ovšem vážením docházím k hodnotě 13,4 kg. Ještě horší skutečnost byla u komba Hartke Kickback 10. Deklarovali hmotnost 30 lb, tedy 13,6 kg, ale ve skutečnosti vážilo 15,1 kg. Ať tak či tak, je stále tato dvanáctka, i přes svou větší velikost, nezanedbatelně lehčí než původní desítka, a výkonu má minimálně dvojnásobek.

Čelní ovládací panel proberu zleva doprava.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1br9lorslbpl1p5l1i8d31spl63.jpg

První je jacková zásuvka INPUT pro přivedení signálu z nástroje. Hned vedle vstupu je celková hlasitost VOLUME. Kombo nemá, stejně jako první generace, žádný ovladač obvykle označený jako GAIN pro nastavení vstupní citlivosti. Gain je automatický a měl by být zpětnovazební, ovšem i tak lze vstup snadno přebudit použitým preampem, alespoň mám ten pocit. Chce si to pohrát s hlasitostmi předřazených zařízení, aby k tomu nedocházelo.

Dalším ovládacím prvkem je SHAPE a k němu přidružený přepínač IN/OUT, který ho zapíná a vypíná. SHAPE, stejně jako u první generace, je speciální filtr středů, jen v malinko jiném rozsahu. Zde je od 100 do 900 Hz, starší verze měla rozsah od 90 do 1000 Hz. Tento ovladač výrazně ovlivňuje charakter zvuku. Více až v sekci Zvuk.

Následuje třípásmová ekvalizační sekce. Basy jsou naladěny na 70 Hz (starší verze na 100 Hz), středy na 700 Hz (starší verze na 300 Hz) a výšky jsou stejně jako u starší verze na 5 kHz. Rozsah udán není, ale starší verze měla rozsah korekcí +/- 15 dB, zde to bude asi stejné. Oproti předchozí verzi nemají korekce aretaci ve střední poloze, což je trochu škoda.

Dále je na panelu XLR výstup DIRECT OUT, který je bohužel braný před ekvalizérem jako neovlivněný přímý výstup a dále sluchátkový výstup PHONES, přičemž zasunutím sluchátek do zdířky se automaticky odpojí reproduktor komba. Následuje už jen podsvícený červený síťový kolébkový vypínač POWER.

Zadní panel zesilovače obsahuje zásuvku napájecí šňůry s integrovanou kapsou pro pojistku, přepínač přívodního napětí 110/230V a jackový výstup na interní nebo externí reproduktor. Ten by měl mít impedanci minimálně 4 Ohmy. Výrobce sice doporučuje používat interní reproduktor, ovšem starší verzi zesilovače jsem zkusil zapojit do externího boxu 2x12", a na 120 W udávaného výkonu to hrálo naprosto fantasticky, takže tohoto použití bych se vůbec nebál. Plech zadního panelu je perforovaný a ukrývá se za ním malý, a bohužel celkem hlučný, ventilátor. Při běžné produkci to nevadí, v tichu domova docela ano, o případném nahrávacím studiu ani nemluvím. Ale je automaticky spínaný, tedy neběží stále, a při nižší hlasitosti se vlastně ani nespustí. Starší verze měla masívní pasívní žebrovaný chladič bez ventilátoru.

Pak už jen dodám, že na zadní stěně skříně komba jsou dva basreflexové nátrubky a zkosení umožňující naklopení komba má 45°. To je perfektní věc a kvůli tomu jsem si toto kombo i vybral. Zvuk jde přímo na hlavu hráče a ne do kolen. Na horní straně komba je páskové ucho, pánové konstruktéři se poučili, je z tvrdšího plastu než u staré verze, snad i víc vydrží. Kombo se díky malým rozměrům a nízké váze nosí velice dobře.

Zvuk

Zvuk je takový, jaký znám i z komba Hartke Kickback 10. Pevný, hutný, ovšem zde ještě díky většímu reproduktoru daleko mohutnější a díky kombinované membráně reproduktoru ne tak plechový. Nepostrádá plastické basy, prokreslené středy, které lze výrazně ovlivnit filtrem SHAPE, a přestože kombo nemá hornu, tedy výškový reproduktor, výšky vůbec nechybí.

XLR výstup je bez ovlivnění, ale použil jsem ten sluchátkový a nahrál jsem ukázku jak pracuje filtr SHAPE na první tečce vpravo od půlky, na tečce v polovině a na první tečce vlevo od poloviny. Vždycky jsou v ukázkách dvě kolečka od každého zvuku a začíná to zvukem s vypnutým ovladačem SHAPE. Ostatní korekce ekvalizéru byly vždy ve středu.

Baskytara 1: Ernie Ball Music Man StingRay 5 + roundwound struny Elixir, basy na aktivní elektronice přidané na 1/3.

Baskytara 2: Lakland Skyline 44-64 Bob Glaub + flatwound struny D'Addario Chromes, tónová clona plně otevřená.

Určitě se podívejte i na video, kde na kombo hraje a hovoří o něm Victor Wooten: https://www.youtube.com/watch?v=-XVOWHkC90g

Výkonu a hlasitosti má tenhle prcek dostatek, dokonce mě v bluesové kapele chválili, jak pěkně slyší basu, že předtím mi to tak nikdy dobře nehrálo, ale podle mě to kromě charakteru zvuku komba dělá hodně to naklopení. Kombo celkem umí hrát hezky i potichu, takže s trochou rozumu lze použít i doma. S volume na 10 hodin se klepe celý barák. Opět nastala známá situace, kdy při vytočení volume za půlku přestává reprák zvládat a začíná drnčet, ale na takovou hlasitost jsem to neměl ani při venkovním hraní, kdy basa šla jen z komba. Při použití předřazeného kompresoru lze jít i na vyšší hlasitost za půlkou. Kombo drnčelo i při nižší hlasitosti, ale utáhl jsem na jeho vrchu šest šroubů, které drží zesilovač, a je po drnčení.

Hodnocení

Malé, lehké a hlavně výkonné kombo s dospělým zvukem. Filtr SHAPE je naprosto úžasný, zamiloval jsem si ho už u předchůdce, takže velká škoda, že se při klasickém zvučení ten zvuk kromě uší hráče a spoluhráčů nikam jinam nedostane, leda použít k snímání komba mikrofon, protože XLR výstup je bez ekvalizace. Já zvuk řeším v preampu, takže mi to zas tak moc nevadí. Díky nepřítomnosti možnosti ručního nastavení gainu je třeba dát pozor na přebuzení vstupu nějakými předřazenými zařízeními, jako jsou efektové krabičky a předzesilovače. Koncept komba prostě spočívá v jednoduchosti obsluhy. Takže chybí nejen gain, ale i výstupy na efektovou smyčku, ladičku a podobně. Vstup AUX na přehrávač také oželím, ač bych ho využil. Ano, uvažoval jsem původně i o nějakém tom kombu TC Electronic z řady BG 250, která mají stejný výkon (250 W RMS/500 W peak) a navíc ten AUX IN, Tone Print efekty a ladičku, ale šel jsem po známém zvuku, možnosti naklopení a hlavně nízké váze, i když BG250-112 váží papírově 15,8 kg, což bych asi přežil (otázka, zda je ta váha pravdivá) a navíc je i levnější, ale každopádně mám Hartke a nelituju.

Reálná fotka:

http://baskytara.com/img/m/2556/p1bo2j3vrq1s2n1e4r1769e7sb83.jpg

Webové stránky: http://www.samsontech.com/hartke/produc … kbackkb12/

Manuál: http://www.samsontech.com/site_media/su … _EN_V1.pdf

Nechal jsem si od firmy BOXX ušít parádní plně polstrovaný obal s kapsou:

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1bqscgpfti1e9hp1r34khg17uj3.jpg
http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1bqscgpfu187ib9pc801ig91lso4.jpg

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

2

Re: Hartke Kickback KB12

Dobré, jen z popisu mi uniká funkčnost SHAPE - je to zvýrazňovač nebo pohlcovač středů ?

Fender PB US, JB MIM, JB MIM FL, MarleauxDiva fy Růžička, Spector Legend Classic 6, Palatino, Ibanez SRH500FL;
TCE250BH+Soundelirium 12UL, Hocke BT70+BN112M, Peavey/EVM15L+Peavey Mark III, Hocke BT120+Hocke B115, Hocke BN210, AldaxSPM250, Samson C-valve preamp...
0 xLajků:

3

Re: Hartke Kickback KB12

MartinXC napsal:

Dobré, jen z popisu mi uniká funkčnost SHAPE - je to zvýrazňovač nebo pohlcovač středů ?

Spíš obojí. Nikde jsem nenašel grafický profil, prostě to ty středy posouvá. V manálu píší:

Hartke napsal:

It applies a 20 dB filter to the specified frequency area so that you can customize the effect of the Shape curve to best complement your particular bass instrument. Moving the Shape control clockwise causes the notch filter to be applied to higher frequencies while moving it counterclockwise causes it to be applied to lower frequencies. At the fully clockwise position, the filter is applied to the 900Hz frequency area; at the fully counterclockwise position, the filter is applied to the 100Hz frequency area.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

4

Re: Hartke Kickback KB12

Notch = strmá pásmová zádrž = ostré V

Fender PB US, JB MIM, JB MIM FL, MarleauxDiva fy Růžička, Spector Legend Classic 6, Palatino, Ibanez SRH500FL;
TCE250BH+Soundelirium 12UL, Hocke BT70+BN112M, Peavey/EVM15L+Peavey Mark III, Hocke BT120+Hocke B115, Hocke BN210, AldaxSPM250, Samson C-valve preamp...
0 xLajků:

5 Naposledy upravil: Aidamos (30. 09. 2017 19.57:47)

Re: Hartke Kickback KB12

MartinXC napsal:

Notch = strmá pásmová zádrž = ostré V

Jo, asi to tak bude. Směrem po směru hodinových ručiček ze střední hodnoty pocitově přibývají nižší středy. Ale je to vlastně tak, že vyšší středy mizí a s otáčením mizí víc, tedy vyšší frekvence a zdá se, že nižších středů je víc. Proti směru hodinových ručiček od středu zase jakoby přibývají basy a výšky, ale zase to je tím, že mizí nižší středy. Každopádně zajímavě to proměňuje charakter zvuku už jenom malým odchýlením na jednu nebo druhou stranu ze střední polohy.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

6

Re: Hartke Kickback KB12

odhaduju, že to bude je to samý, co je na VXL - neboli parametrizovaný  Včko  - dá se s tím hodně získat i podělat, protože změna zvuku je hodně agresivní.

JB Vintera 70, JB 60 MiM, PB MiM, Sandberg Electra PB, Cort A4 OPN, JB SQVM70, JB SQVM FL, Jaguar Bass SQCV , PB (skládačka), Hofner 500/1 1965
Trace Elliot Transit -> Trace Elliot ELF -> 2x110, 210, 115, HA3500, Roland Cube 30
Shure 58A beta -> TC Helicon Harmony Singer
0 xLajků:

7

Re: Hartke Kickback KB12

Atvečko napsal:

odhaduju, že to bude je to samý, co je na VXL

Jo, naprosto to samý.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků: