1 Naposledy upravil: Aidamos (05. 07. 2023 12.02:41)

Téma: Squier JV '57 Precision Bass (1983)

Squier JV '57 Precision Bass

Rok výroby: 1983
Země původu: Japonsko

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1b9frq5i817oli6k1h2298fr1u3.jpg

Popis

Když mi kamarád řekl o tom, že uvažuje o této base, neodrazoval jsem ho od toho, jelikož s japonskými Squiery nějakou zkušenost mám. Je to šance pořídit za relativně  malé peníze velice slušný nástroj. Samozřejmě neznalý, nebo spíše nezasvěcený (neznalým je to úplně jedno) může díky logu Squier na nástroj pohlížet s despektem, ale jen do doby než si na nástroj zahraje. Toto je Precision Bass dle Fender předlohy z roku 1957 a je ze série JV, tedy "Japanese Vintage". Tělo je pravděpodobně z olše, alespoň podle toho, co se mi o té době podařilo dohledat, ovšem nástroj je poměrně těžký, váží 4,4 kg, svádělo by to k tomu hádat na jasan, ale olše umí být taky těžká, přikláním se tedy spíše opravdu k ní. Tělo kryje černý lesklý lak. Javorový krk v jednom kusu i s javorovým hmatníkem osazeného dvaceti tenkými pražci je ošetřen opět lesklým lakem a to s pěkným vintage zabarvením. Tzv. tchoří pruh je palisandrový. Šířka krku na nultém pražci činí 42 mm a krk má plný profil, což mi dokonale sedí. Krk se na celkové váze nástroje bude podílet významnou měrou.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1b9frq5iat3mlmri2h1v6319h64.jpg

Mechaniky jsou masívní s dlouhými stopkami listů a mají reverzní chod. Možná i díky nim nástroj malinko přepadává na hlavu, a to i přes jinak jeho poměrně vysokou hmotnost. Nicméně žít se s tím dá, není to nijak významně obtěžující. Na přední straně hlavy je logo Squier Precision Bass doplněné o malé logo Fender a nápis made in Japan.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1b9frq5ibt5u179h1olljsgmg76.jpg

Mimochodem ještě o rok dříve to dělali obráceně. Velké logo Fender a malé logo Squier.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1b9gb4s9h1kh4sev1v6714s9gk83.jpg

Černé tělo je doplněno rovněž černým třívrstvým pickguardem. Na něm jsou klasické ovládací prvky v podobě hlasitosti a tónové clony. Dělený snímač je typický ala 1957, tedy s vystouplými pólovými nástavci pod strunou A. kobylka je z ohnutého plechu a se závitovými kameny. Přístup k výztuze krku je v jeho patce a díky vybrání pickguardu jej lze používat celkem dobře i bez sundávání krku.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1b9frq5ia1td11rq61ebf98a1oaq5.jpg

Nástroj už má lehkou patinu, která mu sluší, je vidět, že se na něj hodně hrálo. Zpracování je celkově perfektní.

Zvuk

Černé nástroje moc nemusím, takže přiznávám, že prakticky až zvuk byla ta první věc, která mě na nástroji opravdu zaujala. Při prvním zkoušení jsem o nástroji ještě neměl moc informací, tedy jsem očekával spíš standardní precižnovský zvuk, jaké však bylo moje překvapení, když se po zapojení do aparátu ozval můj milovaný zvuk, který znám jednak ze sedmdesátkových jasanových kousků (viz recenze) a nebo z modelů American Vintage '57 (viz recenze). Tohle má ten samý konkrétní, zvonivý a agresívní zvuk. Ať už olše nebo jasan, zde pravděpodobně do hry opět vstupuje snímač.

Následující zvukové ukázky jsou provedeny přímo do zvukové karty a kromě normalizace ponechány bez jakýchkoli úprav. Použité jsou neznámé niklové struny ze sady 45-105 ve slušném stavu. Tónová clona vždy plně otevřená.

"Povinné" ukázky:

Hráno mezi krkem a snímačem
Hráno nad snímačem
Hráno mezi snímačem a kobylkou

Bonusová ukázka ve stejném pořadí jako výše
Slap

Kamarádovi jsem na nástroj ovšem dával ocelové hlazené struny GHS Precision Flatwound 40-105. Struny mají výrazný vintage charakter a řádně ten agresívní zvuk umravnily. Opět ukázky provedeny přímo do zvukové karty a kromě normalizace ponechány bez jakýchkoli úprav.

"Povinné" ukázky:

Hráno mezi krkem a snímačem
Hráno nad snímačem
Hráno mezi snímačem a kobylkou

Hráno trsátkem – normálně trsátkem nehraju, ale tohle mě bavilo.

Bonusová ukázka ve stejném pořadí jako výše
Slap

A ještě jedna ukázka s hodně staženou tónovou clonou.

Hodnocení

Nečekaně skvělý nástroj. Agresívní zvonivý zvuk lze jen výměnu strun přesunout kompletně do vintage spektra a obráceně. S hlazenkami perfektně funguje v kapele jako tmelič, s roundy zase v ničem nezaostává při hře slapem, rozumí si se zkreslením, je divoký a průrazný. Baskytara má rovněž až neočekávaně dlouhý sustain, zvlášť s přihlédnutím k nijak masívní kobylce ala ohnutý plech. Zpracování nástroje je skvělé, těžko něco vytýkat, již získaná patina podtrhuje vintage charakter nástroje. Černé nástroje nemusím, ale zde černé tělo v kombinaci s javorovým hmatníkem vypadá elegantně. Dovedl bych si na něm však představit zlatý eloxovaný hliníkový pickguard, nějak takto by pak vypadal:

http://baskytara.com/img/m/2556/p1b86nbjr534m13841q5q1f8vdbm3.jpg

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

2

Re: Squier JV '57 Precision Bass (1983)

Aidamos napsal:

Tělo je pravděpodobně z olše, alespoň podle toho, co se mi o té době podařilo dohledat, ovšem nástroj je poměrně těžký, váží 4,4 kg, svádělo by to k tomu hádat na jasan, ale olše umí být taky těžká, přikláním se tedy spíše opravdu k ní.

Pokud sundáš krk, tak se dá podle kresby dřeva slušně odhadnout/poznat, zda je to olše či jasan (výraznější kresba) - neměl jsi krk dole?

Nějaký Fendery...
Nějakej pedalboard s hromadou českých (i nečeských) výrobků, Hocke Blues 18 + 10/12" bedna (CZ/CZ)
Profil
0 xLajků:

3

Re: Squier JV '57 Precision Bass (1983)

D.a.l.i napsal:

neměl jsi krk dole?

Měl, ale z té malé plochy jsem poznal prd smile

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků: