Téma: Harley Benton Beatbass Fretless
Harley Benton Beatbass Fretless
Rok výroby: 2016
Země původu: Čína
Cena: 4.300,- Kč
Popis
Kamarád si zase někde výhodně koupil novou hračku, dostal jsem ji tedy na seřízení a otestování. Henten oný bazmek jsem ještě neměl. Je to poměrně věrná kopie slavných housliček od firmy Höfner, zde v bezpražcové verzi. Oproti originálu má jiné snímače, samozřejmě jiný tvar hlavy, trochu jiný struník, a hlavně zcela chybí plastový pickguard, který mi tedy opravdu neschází. Nástroj má krátkou menzuru 30,5", což je i tak o půl palce víc, než má předloha. I použité dřevo je jiné. Klenuté duté tělo má boky a zadní stranu z lípy (originál z žíhaného javoru), přední deska je z žíhaného javoru (originál má smrkovou). Barevné provedení je nazváno Vintage Sunburst a je vážně povedené. V sunburstu je dokonce i zadní strana krku a hlavy. Lesklý lak je opravdu dokonalý a dodává nástroji punc luxusu. Stejně tak zažloutlé lemování těla (tzv. binding) kolem přední i zadní desky je dokonalé, kolem přední desky dokonce trojvrstvé (bílá/černá/bílá), originál má tedy trojvrsvé lemování i kolem zadní desky. Stejně zažloutlou bílou je zpracován i ořech (nultý pražec), ten již tak pečlivě udělaný není, nějaký ten otřep se na něm najde. Jeho šířka je 42 mm. Javorový krk je do těla vlepen (tzv. set neck). Hmatník je z moc pěkně pruhovaného palisandru. Škoda jen, že ho na dvou místech někdo trochu zablemcnul nějakým lepivým sajrajtem. Technický benzín nepomohl, až trochu ředidlo, nicméně tyto kazy jsou vidět jen opravdu zblízka a jen pod určitým úhlem. Orientační značky jsou jen na boku hmatníku a jen v některých polohách (3, 5, 7, 9, 12, 15, 17, 19 a 21). Bohužel dvanáctá pozice se vzhledem neliší od ostatních. Na zadní straně jsem našel i obouchnutý lak poblíž rolny na popruh u krku. Ten ťukanec byl šikovně schovaný za nálepkou CE. Číňanovi sjel šroubovák když přidělával rolnu, a než aby přelákovával celou basu, tak na to plácnul nálepku, jak typické...
Basu jsem měl na seštelování. První, co jsem udělal bylo, že jsem vyměnil struny. Byly tam sice hlazenky (tovární Harley Benton), ale ty byly jak struhadla, spíš to než hlazenky byly hruběnky. Už od nich byly otlaky na hmatníku. Dal jsem tam své oblíbené D'Addario Chromes, které jsem měl ve velmi dobrém stavu v šuplíku pro podobné případy. Byly sundány ze StingRaye, nechtělo se mi je vyhazovat, ale díky poloze ladící mechaniky strun G bylal i tato struna zkrácena natolik, že na fendroidní basy našla použít. Zde s krátkou menzurou mechanikami umístěnými stylem 2+2 nebyl problém. Problém byl se strunou E, kdy se na kolík právě díky krátké menzuře už namotával plný průměr struny, ale dopadlo to dobře, a i to dobře vypadá. Jinak problém byl se strunami i při jejich natahování. Je totiž třeba struník úplně odklopit od těla, zaklesnout všechny čtyři struny do drážky a pak je teprve navíjet. Nelze dost dobře vyměňovat struny po jedné. Samozřejmě díky tomu úplně ztratíte polohu umístění jinak volné kobylky. Na baskytaře byl z výroby nastaven velmi nízký dohmat a už se na ni parádně hrálo, ale ouha, struny drnčely na prvním poli hmatníku. Krk byl skoro rovný, jal jsem se tedy povolit výztuhu krku. Po odmontování krytky na hlavě, za kterou je schovaný šroub výztuhy, jsem začal hledat správný rozměr imbus klíče. Je to rozměr 5/32", divný rozměr, ale co, naštěstí ho v sadě mám. Pak jsem chtěl výztuhu povolit a zjistil jsem, že je již úplně povolená. A sakra, co s tím? Nedoufal jsem, ale zkusil jsem "povolovat" dál a zjistil jsem, že výztuha je dvoučinná. Tleskám. Teď už jen snížit šrouby pomocí vroubkovaných koleček na kobylce a je to. Hmm, s kolečky nejde hýbat, pakliže jsou napnuté struny. Prostě s nimi neotočíte. Ale po značném povolení všech strun se to povedlo, a každopádně i seštelovat ladění oktáv nebyl velký problém, jen se to při další výměně strun bude muset udělat znovu, s tou kobylkou prostě při výměně strun nelze nehnout.
Snímače jsou uloženy v chromovaných pouzdrech oproti originálu bez viditelných pólových nástavců. Jsou každopádně dvoucívkové, tzv. humbuckery. Ovládacími prvky jsou dva klasické potenciometry pro hlasitost každého snímače a pak tři dvoupolohové přepínače, které jsou společně umístěné na plastovém obdélníku v provedení White Pearloid. Jeden přepínač ovlivňuje celkovou hlasitost. V poloze SOLO je plná hlasitost, v poloze RHYTHM pak snížena na 70%. Další dva přepínače zapínají a vypínají jednotlivé snímače. BASS by logicky měl patřit ke krkovému snímači a TREBLE ke kobylkovému. Ovládání ovšem je dosti nelogické až chaotické. Když jsou oba v poloze ON, jsou oba zapnuté. Stejně tak oba v opačné poloze (bez označení OFF) jsou vypnuté. Ovšem když chcete zapnou pouze krkový snímač, musíte právě jeho přepínač posunout do opačné polohy, tedy jakoby do nevyznačeného OFF. Nerozumíte? Nedivím se. Já si k pochopení pomohl originálním níže přiloženým návodem firmy Höfner, který platí i zde. Mimochodem něco jako tónová clona na této base není. Zásuvka na kabel je na boku těla.
Baskytara váží pouhých 2,4 kg a jak správně tušíte, brutálně přepadává na hlavu, což je dané i umístěním rolen pro popruh. Zde bych možná volil i závěs pásu uchycený k hlavě pod struny, podobně jako zde samotný Paul McCartney:
Zvuk
Rozhodl jsem se dneska takřka vynechat "povinné" Money, protože se k bezpražcovce moc nehodí, místo nich jsem použil velmi vhodný rif Petra Vavříka z písničky Silnější kluk od kapely Buty (nehledejte v něm mouchy, vím o nich). Zvukové ukázky jsou provedeny přímo do zvukové karty a kromě normalizace ponechány bez jakýchkoli úprav. Použité jsou ocelové hlazené struny D'Addario XL Chromes ECB81 (recenze) ve velmi slušném stavu. Hráno vždy nad začátkem krku (u krkového snímače).
Nejvíc se mi líbí zvukový projev na oba snímače. Má dostatek basů, je plný a krásně mňouká.
Samotný krkový snímač není špatný, ale už tolik nemňouká.
No a samotný kobylkový snímač má poměrně tenký zvuk. Mňouká, ale díky slabšímu signálu je jej nutné víc zesílit a zvuku chybí takříkajíc tělo.
No a ještě alespoň jednou ty provařené Money na oba snímače, opět hráno nad začátkem krku.
Hodnocení
Za uvedenou cenu krásně zpracovaný nástroj s pěknými materiály, bezproblémovým hardwarem a s vysoce nad očekávání slušným zvukem. Umožňuje dosažení velmi nízkého dohmatu, hmatník je rovný, nikde struny nedrnčí a nebzíkají. Výtky, které bych měl k nepohodlné výměně strun jsou dané koncepcí nástroje, stejně tak ovladače snímačů jsou nelogické, ale jde jen o zvyk. Zvuk se mi stejně nejvíc líbí stylem všechno naplno, takže není moc co řešit. Otázka pro případné zájemce je už jen ta, zda si za cenu okolo sedm a půl tisíce, tedy ani ne dvojnásobnou, nekoupit originál, někde jsem dokonce viděl i tu bezpražcovou verzi (ano, vím, dělají modely i za 16 i za 60 tisíc).