Téma: Snímače Jess Louerio (aneb výběr singlu na 51-55 precl)
Už se tu moc často neobjevujou nový a užitečný informace, tak se tu o jednou (pro mě) novinku podělím.
Nějakej pátek, nutno říct že poněkolikáté, vlastním basu typu single coil precl, tedy uplně první basovou záležitost z dílny Leo Fendera. Mám tyhle basy strašně rád - vzhled, materiály, hratelnost, krk a zvuk. No posuďte sami:
Jedna z nevýhod tohodle konceptu je nekonečnej brum danej koncepcí použití snímače s jednou cívkou. Ne že by mi to nějak vadilo, na ty naše šolichy je to vlastně uplně jedno, do studia nechodim, v kapelním kontextu se všechno stejně ztratí. Nicméně malinkej GAS červíček hlodal a já začal bejt zvědavej, co by asi se zvukem udělal jinej snímač - jak moc se posune charakter nástroje, co dělá dřevo, co snímač?
Původnímu Leovu snímači je vytýkáno, že používá jen 4 silný pólový nástavce, který výrazně ovlivňujou kmitání struny a jsou zatraceně citlivý na nastavení výšky snímače. To potvrzuju. Proto taky Fender u další evoluce precl snímače v roce 57 z jedný cívky udělal dvě (odstranil brum) a pro každou strunu tentokrát připravil pár nástavců menších. Někdy u toho singlu bejvá problém i vyváženost hlasitosti jednotlivých strun. Radius hmatníku je poměrně malej, tomu odpovídá i oblouk, ve kterym jsou struny vzdálený od snímače. Nojo, jenže na tom původním singlu jsou možnosti nastavení vejšky hodně omezený - máte zkrátka úsečku, kterou zvedáte/snižujete vždycky jen na jedný straně pomocí šroubku. Nastavení je teda velkej kompromis. Tenhle "neduh" je opět odstraněnej u dělenýho snímače post 57. Nu a poslední věc - snímač nemá plastový pouzdro a je tak trochu nechráněnej.
Na poli snímačů tohodle typu je kupodivu docela výběr. Snímače vyrábí SD, Fralin, Nordstrand, Fender, Lollar, Curtis Novak, ale i např. RM. Většina z výrobců nabízí i 2 cívkový verze, tedy tzv, humbackery. Cívky jsou pak ve snímači buď vedle sebe, nebo nad sebou. Ilustrativní obrázek:
Jenže tady přichází problém - tyhle snímače jsou neskutečně drahý. Fralin u Thomanna stojí 199E, SD se dá sehnat jen v US za 150USD (plus pošta a clo, dph), ve stejný kategorii je i Nordstrand atd. Tak jsem se rozhodl pro nějakou alternativu - osobně si myslim, že snímače nejsou zas taková magie a věda a u výše zmíněnejch značek už se platí strašně moc za pověst a prestiž.
Nejdřív jsem zkusil oslovit RM, ale asi jsem nebyl dostatečně zajímavej zákazník, komunikace trochu vázla, po měsíci od prvního oslovení a mých urgencí se mi dostalo odpovědi od asistentky, že pan Macho je na dovolenéa vrátí se za 14 dní. Takhle si zkrátka zákaznickej servis nepředstavuju. Pořád věřim, že pan Macho umí udělat perfektní snímače, ale nerad se jako zákazník někde vnucuju.
Po nějakým hledání jsem ovšem narazil na profesionálního, nicméně ne ještě uplně profláklýho motače snímačů ze Španělska, pana Jesse Loueria. Líbily se mi ohlasy, který jsem našel (i přes google translate a španělský hudební fóra), web, dostupný informace, možnost namotat snímač na míru, a VELICE rozumný ceny. Oslovil jsem ho, ještě ten den se mi dostalo velice fundovaný, přátelský a kvalitní odpověďi. Ještě jsme si vyměnili pár emailů, přesně vyspecifikovali, jak by snímač měl vypadat, co by měl splňovat.
Finálně to bylo:
- humbacker, cívky vedle sebe, seriově zapojený (nicméně mám možnost napájet i jako paralel, případně přes nějakej přepínač volit, ale to by byla pryč krása a jednoduchost basy)
- AlNiCo 2 magnety (maličko "měkčí" a hodnější tón, než klasický pětky)
- Vyvýšený pólový nástavce na struny A a D, korespondující s radiusem hmatníku
- vzhled klasika (umí i relic úpravu)
- odpor cca 12kOhm
Snímač dorazil za zhruba dva týdny ze Španělska v krásný krabičce, s průvodním dopisem, šroubkama a pěnou pod snímač:
Zpracování vynikající, nikde žádný otřepy, kvalitní zapájení, no zkrátka pěkná ruční práce, která si nezadá třeba právě s opěvovanejmka Lindy Fralin.
Snímač perfektně sednul do původní šachty (tady pozor, MIJ precly maj trochu jinej tvar šachty, než třeba CSka a snímače se musej občas trošku upravit).
Nu a zvuk? Přesně tak, jak jsem očekával. Brum je pryč, o něco míň agresivní, vyrovnaný napříč strunama. Zvukově je to o maličko blíž post57 preclům (aby taky ne), ale basa má pořád svůj původní charakter. Já jsem moc spokojenej.
To vše za krásných 59E i s poštou, ten Fralin za 199E pak působí jako výsměch.
Kdo má zájem, nechť mrkne na http://www.jlguitars.com/ a objedná snímače na míru do vašich jazzbassů, preclů, stratů...
Takovýho výrobce já vždycky moc rád podpořim, ať už nákupem, nebo článkem na našem fóru
Kdyby vás zajímalo cokoliv dalšího, jsem k dispozici. Dokud ještě všechny informace ze singlcoil rešerše držim v hlavě
D.