1

Téma: Laney R3H

Tuhle „starou škebli“ asi všichni znáte. A pokud ne, tak ji určitě dříve či později někde potkáte. Nejspíš na pódiu v klubu.

http://baskytara.com/img/m/23814/t/p1a3c3tbcehki1aa71iik12kj13us3.jpg

http://baskytara.com/img/m/23814/t/p1a3c3u22m1rl2vj214o01rbkii45.jpg

Její majitele můžete rozdělit do dvou základních skupin:

1. Mladí začínající muzikanti, většinou metalového ražení. Ti si ji koupili protože se dá koupit levně. Jsou většinou trochu zmatení, kroutí s poty a jsou nešťastní z toho, že na tom nedokážou nakroutit nic, co by jim nějak vyhovovalo. Takže nadávají a posílají tuto hlavičku zase dál. A pak nad pivem prohlašují, že „Laney je na hovno“.
2. Staří psi. Ti naopak velice dobře ví, proč ji mají. Dá se díky výše jmenovaným koupit levně a poctivě odvede svou práci. A nedají na ni dopustit.

Já patřím do druhé skupiny. A než vám vysvětlím proč, budu se chvíli věnovat strohému popisu této těžké, ale skvělé hlavy.

Nejdříve se koukněme dovnitř. Můj táta byl radioamatér a naučil mě pár základních věcí. Neuměl bych to tudíž vymyslet, nicméně uměl bych něco takového postavit podle schématu a asi by to fungovalo, protože „to“ je velmi jednoduché. Takže popis jako od blbého: Uvnitř je masivní toroidní trafo (tedy žádný spínaný zdroj, který dokáže odejít beze slova rozloučení), deska se součástkami, vzadu pár konektorů a chladiče s koncovými tranzistory, vpředu pár konektorů a poty, standardní velikosti tedy snadno a lehce sehnatelné i vyměnitelné (asi to budu u svého kousku časem řešit). Vše solidně prokáblováno, nemá se na tom moc co pokazit a kdyby náhodou, je to jednoduše opravitelné. Mechanické provedení je uděláno tak, aby to vydrželo i pád ze schodů.

Zvenčí se jedná o solidní a patřičně těžký kufřík. Zezadu jsou konektory pro repráky (natvrdo paralelně dva 1/4“ Jacky), dva jacky pro efektovou smyčku (send a return, nikdy jsem nepoužil) a jeden jack jako výstup pro ladičku (používám, funguje). Případný technický problém u těchhle starších kousků můžou být  zkorodované jacky v effect loopu. U R3H jsem tento problém neměl, setkal jsem se s ním u kytarového GC30. Tam stačilo propojit send a rtn pomocí běžného meziefektového kablíku a bylo po problému. 
Repro výstup:
Výkon: 165 W / 4 Ohm
Takže Jacky slouží pro paralelní připojení dvou 8 Ohm beden, nebo jedné 4 Ohm.
Smozřejmě je zde ještě konektor pro připojení standardní síťové šňůry.

Zepředu:
Tak teď začnu být více osobní a vysvětlím, proč patřím mezi druhou skupinu uživatelů. Začněme logicky zleva.
Přední panel nabízí dva vstupy, popsané jako Normal a High. Původně jsem si myslel, že Normal je pro pasivní basu a High (jako High level) pro aktivní, ale není tomu tak. Vstupy mají přibližně stejnou citlivost, ale poněkud jiný zvuk. Trochu mi to připomíná vstupy Normal a Brillant na strarých lampových zesilovačích Hi-Watt ze sedmdesátých let. Proč to takhle udělali u Lanýžů o dvacet let později, ví Bůh a svatý Václav. Hraju na Normal, High mi připadá moc jedovatý.
První pot zleva je Gain, což je logicky citlivost. A tenhle čudl zároveň souvisí s vedle ním ležícím spínačem, označeným Compressor.
Tož jak, zapnout, nebo ne? Za mě rozhodně zapnout. A tady většina začátečníků dělá největší chybu, protže vůbec neví, co si s tím má počít. Mi tenhle obvod hodně připomíná starou krabku Boss LM-2B, blahé paměti. Hraje to totiž zároveň i s dalším knobem, označeným Enhance. Takže: Zapnout Compressor (který podle mě je spíš limiter), a pomalu přidávat Gain. Až ledka compressoru začne při tvrdších úderech blikat. To znamená, že limiter začíná ořezávat špičky. A pak mírně přidat Enhance, až máte pocit, že tenhle obvod vlastně nic nedělá. Ale on dělá, a totiž právě to, proč tam je: ořezává špičky, aby nepřebuzovaly další obvody.
Pak jsou tady čtyřpásmové korekce. Ty krajní, totiž Bass a Treble, si nastavte podle libosti. Mezi nimi jsou dvojí posuvné středy. Někdo je chybně označuje jako parametrické, což je ovšem blbost. Parametrický EQ má totiž čudle tři: Frekvenci, její potlačení či zesílení a šířku ovlivněného pásma. Zde je k dispozici takzvaný „sweep“, kterému chybí ten třetí čudl. Šířka pásma je nastavená od výrobce. Nevím jak, ale podle mě tak akorát.
Doporučený postup nastavení: Na obou středech nejprve (při nastavování gainu, kompresoru, basů a výšek) mám level na dvanáct hodin, tedy ani přidat ani ubrat. Pak si na dolních středech uberu Level a najdu frekvenci, která mi nejvíc vadí. Následně na horních přidám a najdu frekvenci, která tomu dá šťávu. A víc? No, víc už nic...
Akorát čudlem Volume nastavím hlasitost, kterou potřebuju. Vlevo od něj se ještě nachází spínač, označený Limiter Defeat. To je obvod, který má chránit koncový zesilovač před přebuzením. Asi to má smysl, pokud zesilovač tavíte až někam „za roh“, já jej měl většinou prentivně zapnutý ale přiznám se, že pokud jsem jej měl náhodou vypnutý, ani jsem si toho nevšiml, pravděpodobně díky dobrému nastavení vstupního kompresoru.
No a ještě se zde nachází linkový XLR výstup. Údajně pre-eq, což nemohu objektivně posoudit, většinou jsem se obešel bez potřeby zapojení do PA a pokud náhodou ano, tak jelikož korekce používám téměř narovno, velký rozdíl bych asi stejně nezaznamenal.

A tím se dostávám k tomu, co je silnou či slabou stránkou téhle „kisny“.

Začnu tím horším: Neumožní vám změnit charakter vašeho nástroje. Hraje prostě tak, jako vaše basa. To je to, co vadí začátečníkům. Z levné plečky to dobrý nástroj neudělá, ale nejen to: prostě to hraje jenom tak, jako vaše ruce/struny/snímače/dřevo. Není to agresivní Hartke, hrnoucí Ampeg... Můžete s tím kroutit jak chcete, je to prostě jenom furt normální Lanýž. Metalový zvuk z toho nedostanete, kdybyste se na plátky nakrájeli a jemně mletým chilli posypali.

Paradoxně to je právě to, proč to někteří milují: je to jenom bigbítovo bluesovo jazzový Lanýž. Neumí to nic víc, než vaše basa a ruce, ale umožní vám to z nich vytáhnout maximum, pokud to ovšem umíte. Není to tak barevné a variabilní jako třeba Trace Elliot, ale ta basa bude vrnět a bude tam. A přes tabulkově „nízký“ výkon 165 W to dokáže hrát docela nahlas. To totiž nejsou současné „čínské“ Watty, to jsou ještě poctivé anglické. A hodně záleží do jaké bedny to pošlete.
Já svůj kousek koupil od borce, který hrál pětistrunku do nějaké no name bedny 1x15“. Pořád se mu to prý přehřívalo, tak do toho dobastlil vypínatelné ventilátory pro chlazení koncového zesilovače. Nikdy jsem je nemusel zapnout, se čtyřstrunnou basou v klasickém ladění a bednou 2x12“ Fane Sovereign mám výkonu doslova na rozdávání, nikdy jsem to netlačil přes půlku na Master volume (a to jenom s hodně agresivním bubeníkem, většinou mi stačí tak na 10 hodin).

Nevýhodou zůstává na dnešní dobu hodně nevýhodný poměr výkonu a váhy, 12 kg na 165 W je fakt docela dost... Ale zase na druhou stranu nemá to spínaný zdroj a digitální konec, tedy věci potenciálně poruchové a při technologii ROHS (pájené bezolovnatou pájkou) téměř neopravitelné. Je to spolehlivá cihla, které nevadí když odněkud spadne nebo vám v zimě v autě zmrzne. A hlavně – na bazaru se dá koupit už za ceny okolo 3000 Kč.

Existuje i combo, ve kterém je tento zesilovač zabudován i s reprákem 15“, ale přiznám se, že přes to jsem nikdy nehrál, takže nemůžu posoudit.

Ktož móž kej v ruce vzíti a kamenem lúčiti, nech stojí! (citát z dopisu Jana Žižky z Trocnova)
Flatwound Club #4
0 xLajků:

2

Re: Laney R3H

Pěkná recenze, skoro jsem si zaslzel při vzpomínání.
Přidám svoji zkušenost s komby této řady z dob kdy jsem jezdil s folkrockovou kapelou.

Začal jsem u 15" komba (tehdy značeného jako RBW 300), pak jsem přešel na 12" RBW 200 a skončil u desetipalce RBW 100.
Mám pocit, že Laney v průběhu času značení těchto komb měnil. na R3 - R1.
http://en.audiofanzine.com/bass-guitar- … 46389.html

Z toho co si pamatuju, tak nejvíc se mi líbilo to dvanáctipalcové kombo s výkonem 125W. Uhrálo to u středně hlasitý bigbítek a dalo se to nosit v ruce. Tahle verze má méně vybavený EQ (jenom jedny laditelné středy).
Tu patnácktu už člověk sám unesl blbě, takže jsem na boky připevnil dvě ucha. Kombo mají totiž skosený tvar jako odposlech, takže se hůř nosí.
Navíc v době kdy jsem patřil do "kategorie 1" jsem měl fakt trochu problém nakroutit si zvuk.

Jinak podepisuju všechno co autor recenze napsal. Zvuk této řady je přesně takový jako zvuk nástroje. Žádné vylomeniny na něm nakroutit nejdou.

Díky za článek.

Squier Vintage Modified Jazz Bass® '70s, Sterling by MusicMan Ray34, ZOOM B2 Four
Momentálně v kapele "Není zač!" http://www.nenizac.net/
0 xLajků:

3

Re: Laney R3H

Dzzerza napsal:

desetipalce RBW 100

To jsem měl a je to taky dvanáctipalec. Byla to bída, zvuk nic moc a bylo to slabý. Holt prostě jen 65 Wattů. Tenkrát jsem za něj někde v roce 1999 dal dvanáct a půl a byl jsem rád, že jsem ho prodal za pět. Jinak fajn recenze wink

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

4 Naposledy upravil: Lukáš (05. 11. 2015 21.45:40)

Re: Laney R3H

paknorw napsal:

Přední panel nabízí dva vstupy, popsané jako Normal a High. Původně jsem si myslel, že Normal je pro pasivní basu a High (jako High level) pro aktivní, ale není tomu tak. Vstupy mají přibližně stejnou citlivost, ale poněkud jiný zvuk.

Jen bych chtěl dodat, že popisky "Normal" a "High" pravděpodobně odpovídají vstupní impedanci: do vstupu s "High" bych spíš cpal pasivní baskytaru nebo pokud po base následují efekty, které nemají buffer (mají vysokou výstupní impedanci) – pak tam jsou slyšet všechny vysoké frekvence (které se třeba nemusí každému zamlouvat).

0 xLajků:

5

Re: Laney R3H

Aidamos napsal:
Dzzerza napsal:

desetipalce RBW 100

To jsem měl a je to taky dvanáctipalec. Byla to bída, zvuk nic moc a bylo to slabý. Holt prostě jen 65 Wattů. Tenkrát jsem za něj někde v roce 1999 dal dvanáct a půl a byl jsem rád, že jsem ho prodal za pět. Jinak fajn recenze wink

Ono to značení byla potom nějaký zmatený, ale už jsem to nesledoval, takže jsem to možná popletl.
Každopádně mě se nejvíc líbil dvanáctipalec se 125W, ta menší verze už byla jenom tak na doma.

Squier Vintage Modified Jazz Bass® '70s, Sterling by MusicMan Ray34, ZOOM B2 Four
Momentálně v kapele "Není zač!" http://www.nenizac.net/
0 xLajků:

6 Naposledy upravil: paknorw (06. 11. 2015 10.40:07)

Re: Laney R3H

Lukáš napsal:
paknorw napsal:

Přední panel nabízí dva vstupy, popsané jako Normal a High. Původně jsem si myslel, že Normal je pro pasivní basu a High (jako High level) pro aktivní, ale není tomu tak. Vstupy mají přibližně stejnou citlivost, ale poněkud jiný zvuk.

Jen bych chtěl dodat, že popisky "Normal" a "High" pravděpodobně odpovídají vstupní impedanci: do vstupu s "High" bych spíš cpal pasivní baskytaru nebo pokud po base následují efekty, které nemají buffer (mají vysokou výstupní impedanci) – pak tam jsou slyšet všechny vysoké frekvence (které se třeba nemusí každému zamlouvat).

Byl jsem vyzkoušet s pasivní basou (Squier P-Bass Affinity se snímačem RM PRM-1 Vintage) i aktivní (bezpražec Jolana Superstar se snímačem SD) a nemám ten pocit. Spíš fakt jako normal a brillant u Hiwatta. Měl jsem před dvaadvaceti lety jeho kopii Roost (garážovka vyráběná v Southend On Sea). A asi to samý jako normal a high u kytarového komba GC-30, které jsem před pár dny prodal místnímu členu D.a.l.i.
BTW každá krabka, která není True Bypass, má buffer. Libovolný Boss nebo jeho kopie Behr v bypass módu funguje jako buffer.

Kombo s 15" reprem se nám válí na hospodě (patří klukovi, který je teď v Norsku), až tam pojedu tak vyzkouším.

Ktož móž kej v ruce vzíti a kamenem lúčiti, nech stojí! (citát z dopisu Jana Žižky z Trocnova)
Flatwound Club #4
0 xLajků:

7

Re: Laney R3H

Joo Mám tu RBW 300 a je to uplně stejná kisna akorát u těch vstupů je psano activ a passiv.poctivej letitej made in england:-)
Akorát k tomu chci skusit nejakej box 2x10 nebo 4x10:-)
Jen je to mrcha imobilní:-)

G&L Godin GK Hartke SWR Peavey
0 xLajků:

8

Re: Laney R3H

Dzzerza napsal:

Každopádně mě se nejvíc líbil dvanáctipalec se 125W

Takže RBW 200 wink

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1 | Elixir Club #1
0 xLajků:

9

Re: Laney R3H

Aha, tak to s těmi vstupy jsem netušil, omlouvám se za mystifikaci smile.

0 xLajků:

10

Re: Laney R3H

Aidamos napsal:
Dzzerza napsal:

Každopádně mě se nejvíc líbil dvanáctipalec se 125W

Takže RBW 200 wink

Postaru RBW 200, teď je to R2 :-) Aspoň doufám.
http://kytary.cz/laney-r2/HN135485/

Squier Vintage Modified Jazz Bass® '70s, Sterling by MusicMan Ray34, ZOOM B2 Four
Momentálně v kapele "Není zač!" http://www.nenizac.net/
0 xLajků: