Téma: Overdrive Ibanez Smashbox sm7
Ibanez SmashBox SM7
Rok výroby: ? tak před pěti, deseti lety
Země původu: Čína
Cena: z druhý ruky za 700
Ibanez SmashBox SM7 je na basu celkem neznámej overdrive a podle mě je to škoda, protože je opravdu velmi slušnej. Vlastním jeden asi rok a stal se pevnou součástí mojí aparatury. Je to v původním zámyslu high-gain kytarovej overdrive/distortion hlavně asi na metal, apod., ale kupodivu je výborně použitelnej i na basu a to zdaleka ne jen na metal. Má čtyři poťáky: Drive - množtví gainu, ekvalizace Low a High a Level - hlasitost, dále pak dva přepínače: Void - ovládání šumové brány a Edge - přepíná mezi dvěmi charaktery - ostřejší/jemněnší (mění charakter vyšších frekvencí, na basu to ale není nějak zásadní rozdíl) a samozřejmě nášlapný spínač efektu, který není true-bypass, obsahuje buffer, ale bypass je zcela transparentní.
Co se týká zpracování, na to, že je to Čína, je to zpracováno velmi kvalitně - masivní kovová krabička, dobré potenciometry s celkem praktickou funkcí Tone-Lok, robustní plošné spoje,... - nesrovnatelně kvalitnější než "klasická Čína" (konkrétně např. Joyo, který jsem měl taky otevřený, apod.). Jediný co se tomu dá vytknout je ne zrovna 100% spolehlivý nášlapný spínač efektu. Já mám teda celkem dobrej, ale tato série 7 od Ibanezu je celkem známá ne moc dobrou spolehlivostí těchto spínačů, o tom více níže...
Aby z toho byl ale prvotřídní overdrive, chybí tomu v zásadě jen 3 věci:
1.) Nastavení -
Já jej mám nastavený trochu v extrémech - Drive na minimum; má tak nejširší dynamiku, nemění zvuk v mletý maso, Low na maximum, High tak na 1 hodině a Level dle potřeby (cca. 11. hodina je ale přibližně vyrovnaný signál). Void, tedy noise gate, vypnutý; při zapnutí se zároveň trochu zvedne gain, čímž jde trochu do háje dynamika a hlavně se tím připravíte o plynulý, citlivý nástup overdrivu. Edge dávám Smooth, ale je to celkem fuk.
2.) Malej mod(y) -
Modifikace, která tomuhle pedálu velice prospěje a přitom je úplně jednoduchá - stačí mít kleštičky a odstřihnout jeden odpor a jeden kondenzátor - je odstranění gyrátoru. Gyrátory jsou jakýsi ekvalizační filtry; v týhle krabce způsobujou takovej uzavřenější zvuk vyšších středů. Když odstřihnete alespoň jednu nožičku (pokud se bojíte, že byste krabku poškodili a chcete, aby to šlo snadno opravit zpět - i když to se nebojím ) odporu R52 a kondenzátru C26 (dle značení na tišťáku), odstraníte jeden z těch 3, co tam jsou a vyšší tóny se otevřou a rozjasněj. Prý je dobrý odstranit i ty další gyrátory, to jsem ale už nedělal i tak je zvuk výbornej. Pro podrobnosti viz http://www.diystompboxes.com/smfforum/i … ic=86638.0
3.) Footswitch
Nášlapný spínač nemusí být úplně spolehlivý, záleží, jakou šarži konkrétně máte, tj. kdy to bylo vyrobeno. Můj je zrovna celkem spolehlivej, nestává se, že bych na něj musel šlapat dva- či víckrát, nějak často, ale mám doma TubeScreamera TS7 a ten napoprvé nezareaguje skoro nikdy... Takže kvalita tak nějak nahoru-dolu. Nejsnadnější je umístit jej do nějaké jiným pedálem spínané efektové smyčky anebo ho mít zapnutej celou skladbu.
Když to ale pořešíte, máte před sebou za pár korun velmi solidní baskytarovej overdrive s vynikající odezvou na dynamiku hry, kterej osobně používám všude, kde potřebuju přidat trochu šťávy. Použitelnej je jak na singly, tak na humbuckery, i když já ho radši používám se singlama, zvuk je trochu konkrétnější. S aktivkou jsem to nezkoušel, tak nevím, jak to reaguje na silnej aktivní signál, ale s pasivem je to paráda. Při jemném hraní efekt ve zvuku skoro neslyšíte a jak zaberete do strun, tak se začne zvuk pěkně zdrsňovat. Přitom ale zůstane výborně čitelnej, neslívá se do nějaký neidentifikovatelný pily. Ta se z toho dá samozřejmě dostat taky, ovšem to není nic pro mě. No a když za to přidám lehkou kompresi, zní to skvěle. Navíc se výborně kombinuje s phaserem či chorusem. Wah-wah ani autowah jsme nezkoušel, ale nejspíš by to taky nebylo marný.
Tož to by byla má malá troška do mlýna k tomuhle nedoceněnýmu efektu.