Téma: Lakland Darryl Jones Fretless
Lakland Darryl Jones Fretless
Rok výroby: 2009
Země původu: U.S.A.
Popis, konstrukce, parametry
Tělo je z jasanu v průhledném lesklém laku, tedy v provedení natural.
Šroubovaný javorový krk je proveden v řezu typu Quarter-Sawn (vysvětlení) s ebenem na hmatníku, který zdobí očkovaným javorem vykládané obdélníčkové polohové značky, a i linky jsou ze stejného materiálu, jakožto i kulaté polohové orientační značky na boku hmatníku. Někdo by možná měl strach z vymačkávání drážek v těch javorových výložkách, nicméně tuto obavu já nesdílím, jelikož javor je také tvrdé dřevo, podobně jako eben. Opotřebení hmatníku od strun je rovnoměrné a velmi mírné, ovšem za používání hlazených strun bych se i tak přimlouval. Každopádně dohladka vyleštěný eben s oněmi javorovými výložkami vypadá naprosto luxusně.
Zmíněný řez dřeva Quarter-Sawn je hezky vidět na hlavě nástroje s otevřenými chromovanými mechanikami od firmy Hipshot.
Výztuha krku je přístupná v jeho patce.
Kobylka je obvyklá charakteristická oválná s logem Lakland a s drážkami krajních červíků pro stranovou fixaci. Navíc umožňuje protažení strun skrz tělo. Baskytara je osazena dvěma firemními snímači Chi-Sonic. Elektronika je pasívní v netypickém pořadí VBT (volume/balance/tone) oproti častějšímu VVT (volume/volume/tone). Já osobně jsem tímto řešením velmi potěšen. Rád mám možnost ovládat hlasitost jedním potenciometrem a stejně tak si případně jedním potenciometrem zvolit poměr snímačů (balance). Už jsem se několikrát setkal s kritikou tohoto řešení s tím, že vychýlením potenciometru poměru snímačů ze středové polohy dochází i ke změně hlasitosti. Zde se nic takového neděje, jen se plynule mění barva zvuku. Takovémuto řešení já tleskám. Samozřejmě potenciometr poměru snímačů má aretaci ve střední poloze.
Celkové zpracování nástroje je vynikající a bez jediné chybičky, navíc s velmi luxusními prvky. Basa váží 4,2 kg a na popruhu sedí perfektně a nepřevažuje se. Krk, co se šířky týče, je klasický Jazz Bass, tedy šířka ořechu (nultého pražce) je 38,1 mm, přičemž krk má profil spíše D a celkem mi sedí, radši mám profil U, oproti tomu profil C vysloveně nesnáším. Kromě toho nastavení nástroje umožňuje nízký dohmat bez drnčení, bzíkání a dalších pazvuků, a tedy celkově umožňuje pohodlnou hru.
Zvuk
Na base jsou instalovány hlazené struny D'Addario Chromes ECB81 (recenze).
Nejdříve sem dám "povinné nahrávky" z tématu Ochutnávka, tedy nahrávky skladby Money, které jsou nahrány rovnou do zvukovky. Jednotlivé nahrávky jsou jen normalizovány a tedy ponechány bez jakýchkoli úprav. Tónová clona byla ve všech případech plně otevřená.
Hráno velmi blízko konce hmatníku:
Snímač u krku
Oba snímače
Snímač u kobylky
Hráno nad kobylkovým snímačem:
Snímač u kobylky
Snímač u kobylky (bonusová nahrávka)
Jelikož jsem samozřejmě baskytaru testoval i na aparátu, nezbývá než dodat, že zvuk z aparátu má úplně jiný rozměr než jen suché sejmutí basy kabelem rovnou do zvukovky, tedy uvádím zde i další nahrávky pořízené alespoň se zapojením preampu Tech 21 SansAmp VT Bass Deluxe, kde jsem použil korekce a také simulaci reproduktoru. Potenciometr Drive jsem měl nastavený prakticky na čistý (nezkreslený) zvuk. Pro porovnání uvádím nahrávku bez a se zapojením zmíněného preampu.
Nahrávka A1 (hráno na krkový snímač blízko konce hmatníku, záznam rovnou do zvukovky)
Nahrávka A2 (hráno na krkový snímač blízko konce hmatníku, použit předzesilovač Tech 21 SansAmp VT Bass Deluxe)
Nahrávka B1 (hráno na kobylkový snímač blízko konce hmatníku, záznam rovnou do zvukovky)
Nahrávka B2 (hráno na kobylkový snímač blízko konce hmatníku, použit předzesilovač Tech 21 SansAmp VT Bass Deluxe)
Jak možná i z výše uvedených nahrávek vyplývá, moc mě nebaví zvuk na oba snímače. Zato obě krajní polohy mě baví hodně. Zvuk krkového snímače je vhodný na poctivý basový doprovod do zpívaných písniček, tedy nic na pidlikací onanie, spíš takový zvuk ala bezpražcový Precision. Zvuk kobykového snímače vnímám podobně, ovšem při hraní strun poblíž konce hmatníku, nebo dokonce nad ním, je ve zvuku přítomno více vyšších harmonických frekvencí a taky daleko více líbezného mňoukání i přes použití hlazených strun. Samozřejmě nastavením polohy na kobylkový snímač, a hraním právě nad tímto snímačem, dostanete zvuk ala Jaco Pastorius, ale to už jde trochu mimo mě.
Hodnocení
Z nástroje jsem nadšený od prvního doteku, možná i prvního spatření. Zvuk, vzhled i zpracování nástroje je fantastické, méně asi potěší pořizovací cena zvláště nového nástroje, kdy se tyto kousky pohybují někdy i vysoko nad 3000 amerických dolarů.
Poznámka
Další fotky naleznete na Diviďákově profilu, kterému vděčím za setkání s tímto nástrojem: http://gdavidak.rajce.idnes.cz/Lakland_US_Darryl_Jones/
A neumětelsky jsem nahrál takový hejbací obrázky (Full HD je dostupné): https://www.youtube.com/watch?v=Pky6knNZ1ME&hd=1