1 Naposledy upravil: Aidamos (24. 06. 2017 12.42:04)

Téma: Reproboxy Soundelirium the 12.6s a the 14.5

Reproboxy Soundelirium the 12.6s a the 14.5

Rok výroby: 2015 (the 12.6s), 2016 (the 14.5)
Země původu: Česká republika
Cena: 13.700,- Kč (the 12.6s), 15.200,- Kč (the 14.5)

Konečně jsem se dostal k tomu podělit se s vámi o dojmy z bedýnek páně mistra Nooka, u kterého jsem si je objednal.

Popis, konstrukce, parametry

http://baskytara.com/img/m/2556/p1a95j23iorm0ihe14hrkhg166q4.jpg

Na fotce vlevo Soundelirium the 12.6s

Výkon: 350 W
Impedance: 8 Ohmů
Citlivost: 98,5 dB
Rozměry: šířka 42 cm, výška 45 cm, hloubka 40 cm, zešikmení ozvučnice 17,5°
Hmotnost: 13,5 kg
Reproduktory: 12" B&C 12CL76 + 6" B&C 6MDN44

Na fotce vpravo Soundelirium the 14.5

Výkon: 500 W
Impedance: 8 Ohmů
Citlivost: 99 dB
Rozměry: šířka 42 cm, výška 52 cm, hloubka 40 cm
Hmotnost: 17,3 kg
Reproduktory: 14" B&C 14NDL76 + 5" B&C 5MDN38

Sestava:

http://baskytara.com/img/m/2556/p1a95j23in2uoa3rk4aojf1eup3.jpg

Parametry jsem popsal výše a ke zbytku řeknu, že oba boxy jsou vyrobeny z 9 mm silné březové překližky a pokryté jsou černým tolexem se vzorem, který jsem si měl možnost vybrat z několika desítek vzorů a několika barev. Nakonec vyhrála tradiční černá a moje volba padla na tolex hlavně kvůli vzhledu a budoucí údržbě. Často používaný "koberec" jsem nechtěl kvůli tomu, že časem začne chlupatět a rád do sebe natahuje různé nečistoty, které ne vždy jde úspěšně vyluxovat. Možná je tolex náchylnější na protržení, ale k tomu zase mám na zakázku ušité plně polstrované obaly od firmy BOXX. Ochranné rohy jsou plechové, z opravdu silného plechu, řeknu vám, že je nebylo jednoduché natvarovat na rohy sešikmené ozvučnice u boxu the 12.6s, přičemž jsem u této operace asistoval. Jak je vidět, dílo se nakonec zdařilo (zde ještě fotka bez loga):

http://baskytara.com/img/m/2556/p19rkp19d6af0um61s4omc31k784.jpg

K rohům mám snad jedinou výtku a to na způsob jejich uchycení pomocí nepříliš vzhledných (obyčejných) vrutů. Tento detail tedy poskytuje prostor pro ladění k dokonalosti. Madlo na přenášení je u obou boxů zapuštěné v jejich zadní horní hraně a přestože se díky tmu boxy logicky převažují, mohu celkem pohodlně nést v každé ruce jeden. Skoro si s nimi připadám, jak když nesu v každé ruce basu s pivem smile Zde box the 14.5 zepředu a zezadu s pohledem na madlo.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1akntsjjl19251mjm1u0v4oc1quv4.jpg http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1akntsjjkmercmu180o9hlqbn3.jpg

Na zadní straně každého boxu jsou misky se dvěma paralelně zapojenými speakony, označením boxu a také s vypínačem středo-výškového reproduktoru. Ani jeden box nemá klasickou hornu, tedy čistě výškový reproduktor. Měl jsem možnost na srazu v Oldřichově ozkoušet box Soundelirium the 12.6.1 a usoudil jsem, že hornu opravdu nepotřebuji a na vše v pohodě stačí konfigurace 12.6. Mým speciálním požadavkem u boxu the 12.6 byla sklopená ozvučnice, a tedy vznikl box s označením the 12.6s (s znamená sloped nebo chcete-li česky sklopeno či sešikmeno). A aby tento box hrál při relativně malém sklonu ozvučnice víc na hlavu, tak pod to přibyl box the 14.5. Původně to měl být box s 15" reprofuktorem, ale Honza přišel s ideou nového netradičního reproduktoru od B&C o průměru 14", že by ho rád vyzkoušel. Mám rád netradiční řešení, neváhal jsem ani chviličku a ochotně jsem se stal betatesterem, neřku-li pokusným králíkem, a nelituju. Původně ta čtrnáctka měla být úplně samostatně, ale říkal jsem si, že kdybych si někam chtěl vzít jen tuhle jednu bednu, tak by bylo dobré tam něco mít. Buď klasickou hornu nebo něco malého. Volba padla na pětipalec B&C, navíc je samozřejmě vypínatelný. Ostatně všechny 4 reproduktory z obou boxů jsou od italské firmy B&C Speakers, jejíž reproduktory používá například i Markbass.

Ocelová mříž s kulatými otvory je práškově lakována a nese hliníkové logo Soundelirium.

http://baskytara.com/img/m/2556/t/p1aknvn7sqebm1or41kssgfr1vgc7.jpg

Přípíšu si zásluhu na tom, že jsem Honzu dokopal k tomu nechat si vyrobit reprezentativnější logo na boxy, než to původní plastové, které jsem u prvního boxu odmítnul, s tím, že si počkám na nějaké lepší, které si ty boxy rozhodně zaslouží. A když jsem si do obce Povrly přijel pro druhý box, luxusní loga byla na světě, dokonce ve dvojím provedení. Stříbrný rámeček/černé písmo a černý rámeček/stříbrné písmo. Zvolil jsem to první.

Boxy jsou konstrukčně perfektně udělány, vnitřní systém výztuh je neuvěřitelný a vše je doplněno dalšími vychytávkou v podobě sloupků nesoucích mříž se speciální anti-vibrační úpravou.

Zvuk

Můj bývalý box TecAmp M212 v konfiguraci 2x12" je rozhodně výborná bedna, hutná, tlačí, má perfektní laditelnou hornu, zvukově je spíše měkčího podání (žádná uřvaná bestie), a právě ten zvuk jsem si zamiloval. Takže když jsem chtěl po Honzovi postavit bedny, požadoval jsem charakterově stejný zvuk jako má TecAmp, což se povedlo dokonale. Honza prostě umí vhodně zvolit repráky a navrhnout box tak, aby se přiblížil požadavkům zadavatele. Např. Daviďák chtěl konkrétní 15ku bez horny se zvukem ala "motown", a také dostal, co si poručil. Myslím, že stejnou věc potvrdí i Paparatzzi a další již mnozí zde na fóru.

Samotný box 12.6s hraje konkrétně, tlačí, basuje, ale když jsem ho použil samotný s kapelou, byl jsem trochu zaskočen, že je to málo. Nuže ale vysvětlím. Mám zesilovač TecAmp Puma 1000 (recenze), který umí 2x500 W do 2 Ohmů a 2x350 W do 4 Ohmů. Box Soundelirium je 8ohmový. Interpolací jsem došel k tomu, že Puma dá cca 2x200 W do 8 Ohmů, což není úplně málo, ale ani nijak moc. Hlavně s kapelou mi přišlo, že je tam na můj vkus málo basů. Jenže můj zesilovač má speciální přepínač Bass Boost, který normálně nezapínám. Tak jsem ho zapnul, a bylo to tam. Pohoda. I s tímhle jedním boxem vyžiju v rockové kapele dostatečně. Dokonce na koncertě, kde jsem jen tento jeden box použil, protože druhý box ještě nebyl vyroben, po mě bylo požadováno abych se dal míň, a to jsem jel tak na 1/3 rozsahu volume. Nicméně v každém případě takto samotný box umístěný na zemi neplní tu funkci, pro kterou byl postaven, a to směřovat zvuk víc na hlavu hráče. Doplnění o spodní box the 14.5 je tedy naprosto žádoucí. Tento box mi plní funkci jakéhosi subbasu. S oběma zapojenými boxy tlačítko Bass Boost na Pumě mám vypnuté, zvuk už je jinak přebasovaný, ale zato používám jinou vychytávku Pumy, a tou je to, že má dvoukanálový výstup, a dokonce na každém kanálu s vlastní hlasitostí. Navíc druhý kanál má přepínač SUB, který zvuk ořízne shora na frekvenci 200 Hz a zbytek zesílí o 12 dB. Parádní "fíčura". Hlasitost takto ekvalizovaného boxu pak stahuju cca na 2/3 a krásně mi doplňuje zvuk horního boxu the 12.6s, který díky vyššímu umístění již hraje požadovaným směrem. Nemám sice pětistrunnou baskytaru, ale strunu E mám standardně podladěnou do C# a 14tipalcový reprák vše krásně s rezervou přenese. Na druhé straně spektra šestipalcový repráček stačí na slap a na dostatečný přenos efektu jakým je třeba chorus.

Hodnocení

Nemám moc rád, a nikdy se mi nelíbilo, kombinování zesilovačů a reproboxů od různých výrobců. Už jen toto vyjádření by mělo stačit jako hodnocení boxů Soundelirium. Měl jsem výborný box TecAmp k zesilovači stejné značky. Zbavil jsem se ho a nechal jsem si postavit boxy od Nooka, kterých se zbavit nehodlám. Myslím, že to hovoří za vše. Ale dobrá, shrnu to. Boxy jsou kompaktní, poměrně lehké, precizně vyrobené, profesionálně vypadající, navíc s fantastickým zvukem a za rozumnou cenu. Honzo, ty vruty na rohy doladíme wink

Oficiální stránky: https://www.soundelirium.com/

A ještě dvě fotky s nástroji kvůli lepšímu měřítku:

http://baskytara.com/img/m/2556/p19rkp19d51oc79l6fb01af11mvt3.jpg http://baskytara.com/img/m/2556/p1a95mvi5e1v0v6gle33ktn4h53.jpg

P.S.: Dokonce jsem měl možnost porovnat box Soundelirium the 12.6s s vysoce adorovaným boxem od pana Krampery a jak to dopadlo si můžete přečíst v reportu z prostějovského minisrazu.

P.P.S.: Až Nook začne dělat zesilovače, tak si ho taky koupím big_smile

P.P.P.S.: Nechal jsem si na boxy ušít plně polstrované obaly od firmy BOXX. Téma k těmto obalům je na fóru zde: http://baskytara.com/topic9348

http://baskytara.com/img/m/2556/p1bjcqj3n71u251llo1osp2i2p6c3.jpg

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1

2

Re: Reproboxy Soundelirium the 12.6s a the 14.5

Ten horní zkosený je prostě žužu... smile

Fretky nejsou, čím se zdají být...

Share

3

Re: Reproboxy Soundelirium the 12.6s a the 14.5

u ty 14.5 je basreflex nahore?  btw jak hraje samotnej .. ??

...nemit hlavu... nevadi
...nemit marka..vadi

4

Re: Reproboxy Soundelirium the 12.6s a the 14.5

m3 napsal:

u ty 14.5 je basreflex nahore?

Jo, v levém horním rohu. Hezky funí do kolen smile Ostatně, vysloveně jsem vyžadoval basreflexy dopředu, ale on to Honza myslím ani jinak nedělá...

m3 napsal:

jak hraje samotnej .. ??

No, co bys řek? Výborně big_smile A teď vážně: plnej zvuk, sameťák, tlačí. Super je ten pětipalec. Charakterově se mi asi líbí víc než ten šestipalec v horní bedně. Nepatrně mě mrzí, že jsem si nechal postavit 12.6s, snad bych radši 12.5s, ale ten rozdíl asi nebude velký, a vlastně to ani nemám jak posoudit/porovnat, musel bych to slyšet. Navíc věřím Nookově úsudku, proč kombinuje právě tyhle repráky 12" s 6". Třeba by u 12" + 5" byl někde frekvenční propad s nežádoucím dopadem na srozumitelnost/konkrétnost zvuku, k tomu by asi řekl více pan stavitel wink

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1

5

Re: Reproboxy Soundelirium the 12.6s a the 14.5

ja si snad začnu dávat do prasátka smile

JazzBass std. MiM, Cort A4 OPN, Precision SQ VM, JazzBass FL NoName, Hofner 500/1
HA3500 + 210+115, Roland Cube, HB250+112
Samson Q8 + TC Helicon Harmony Singer

Share

6

Re: Reproboxy Soundelirium the 12.6s a the 14.5

Aidamos napsal:

Super je ten pětipalec. Charakterově se mi asi líbí víc než ten šestipalec v horní bedně. Nepatrně mě mrzí, že jsem si nechal postavit 12.6s, snad bych radši 12.5s, ale ten rozdíl asi nebude velký, a vlastně to ani nemám jak posoudit/porovnat, musel bych to slyšet. Navíc věřím Nookově úsudku, proč kombinuje právě tyhle repráky 12" s 6". Třeba by u 12" + 5" byl někde frekvenční propad s nežádoucím dopadem na srozumitelnost/konkrétnost zvuku, k tomu by asi řekl více pan stavitel wink

Ahoj...no, tedy...pěkná recenze, jsem potěšen! wink
No, je to tak, že narozdíl od 12.6, kde ten 6" hraje od cca 600Hz, a výrazně se podílí na tvorbě zvuků ve středech, ten pětipalec je spíš opravdu místo výškáče a je sice puštěný už od cca 800Hz, ale díky jeho nízké citlivosti se projevuje až od cca 1,5 - 2kHz, kdy citlivost 14 padá dolů a naopak 5" konečně leze přes 95dB smile A další důvod byl samozřejmě ten, že pětipalec se lépe vlezl na ozvučnici a bedna mohla zůstat co nejmenší smile
Jinak jo, každému vřele doporučuju 14NDL76...taková 15" s možností udělat bednu téměř stejně velkou, jako 1x12, aniž by scházely litry. Sametová, přesto čitelná...

educated in shopping and wasting time
blankly staring at the screens
am i already clever enough?

Duplo domeček fanclub #1

7 Naposledy upravil: Aidamos (10. 06. 2016 12.13:01)

Re: Reproboxy Soundelirium the 12.6s a the 14.5

Aidamos napsal:

věřím Nookově úsudku, proč kombinuje právě tyhle repráky 12" s 6". Třeba by u 12" + 5" byl někde frekvenční propad s nežádoucím dopadem na srozumitelnost/konkrétnost zvuku

Nook napsal:

6" hraje od cca 600Hz, a výrazně se podílí na tvorbě zvuků ve středech

Takže jsem koukám uvažoval správným směrem. Díky!

Atvečko napsal:

ja si snad začnu dávat do prasátka smile

Nemůžu než doporučit wink

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1

8 Naposledy upravil: eosine (14. 08. 2017 13.32:19)

Re: Reproboxy Soundelirium the 12.6s a the 14.5

Jak hraje 12.6 Soudelirium vím, tu také mám.  A ten 14.5 má zvukově blíže k 15" než k 12"? A co když se u 14.5. vypne ta 5", tak to má potom k 15" ještě blíže nebo to není správná úvaha? Poohlížím se po nějaké 15" a zaujal mě právě Markbass Traveler 151P. A teď čtu tohle a říkám si, jak moc se zvukově liší 14" od 15". Je to prakticky stejně těžké a má to asi velmi podobné BC reproduktory.

Profil
Západ

9

Re: Reproboxy Soundelirium the 12.6s a the 14.5

eosine napsal:

A ten 14.5 má zvukově blíže k 15" než k 12"?

Podle mě rozhodně ano. Porovnával jsem oba boxy i samostatně a čtrnáctka má rozhodně daleko víc basů, mohutnější zvuk.

eosine napsal:

A co když se u 14.5. vypne ta 5", tak to má potom k 15" ještě blíže nebo to není správná úvaha?

Ona i každá patnáctka hraje jinak. Jedna je zahuhlaná, jedna je středová, jde o reprák a celkové vyladění bedny. Navíc často patnáctkové boxy mají taky hornu. Když u 14.5 vypnu pětipalec, zmizí trošku výšky a vyšší středy, ale lze je tam dodat i nastavením ekvalizéru na zesilovači. Ta čtrnáctka má rozsah 40 Hz až 3 kHz, takže jde hodně nízko a i relativně vysoko. Více by asi sdělil asi Nook, přeci jen mohl porovnávat s obdobnými patnáctkami, co stavěl.

ProFeel | Music Man Club #1 | Flatwound Club #1

10

Re: Reproboxy Soundelirium the 12.6s a the 14.5

eosine napsal:

Poohlížím se po nějaké 15" a zaujal mě právě Markbass Traveler 151P.

kdyztak mam navic MB NY 151.. 8ohm kdyby te to zajimalo smile
pak bych si moh poridit nakyho prcka od nooka mam 2 zbytecne moc velky bedny smile

...nemit hlavu... nevadi
...nemit marka..vadi

11

Re: Reproboxy Soundelirium the 12.6s a the 14.5

Aidamos napsal:
eosine napsal:

A ten 14.5 má zvukově blíže k 15" než k 12"?

Podle mě rozhodně ano. Porovnával jsem oba boxy i samostatně a čtrnáctka má rozhodně daleko víc basů, mohutnější zvuk.

eosine napsal:

A co když se u 14.5. vypne ta 5", tak to má potom k 15" ještě blíže nebo to není správná úvaha?

Ona i každá patnáctka hraje jinak. Jedna je zahuhlaná, jedna je středová, jde o reprák a celkové vyladění bedny. Navíc často patnáctkové boxy mají taky hornu. Když u 14.5 vypnu pětipalec, zmizí trošku výšky a vyšší středy, ale lze je tam dodat i nastavením ekvalizéru na zesilovači. Ta čtrnáctka má rozsah 40 Hz až 3 kHz, takže jde hodně nízko a i relativně vysoko. Více by asi sdělil asi Nook, přeci jen mohl porovnávat s obdobnými patnáctkami, co stavěl.

14NDL76 je zvukově opravdu dost patnáctková. V porovnání s 15NDL76 bych si troufl tvrdit, že by v adekvátní bedně byly těžko k rozeznání. 15NDL má jen mohutnější zvuk, čtrnáctka je možná o chloupek čitelnější, protože jde výše, ale je to asi spíš tak nějak o pocitu. Tyhle repráky ale v Markbass bednách nejsou, myslím, že ve mě všech jsou repro řady HPL, takže by asi chtělo porovnat. Já jsem Travelera 15 zkoušel kdysi a nepřišel mi špatný, jiným lidem (tady z fóra) připadal tupý.
Je fakt, že 15HPL76 je oproti jiným 15" od B&C relativně slabý a ani nejde tak vysoko, jako třeba Kappalite. Nejlepší patnáctka je pro mě od jisté doby 15NW76. Trochu svéráz, ale jedinečný.
Každopádně s pětipalcem si  ta 14" rozumí. Jak už jsem psal, není tam pro zvýraznění středů, ale spíše jako zvukově jemnější alternativa k výškovému reproduktoru.

educated in shopping and wasting time
blankly staring at the screens
am i already clever enough?

Duplo domeček fanclub #1

12 Naposledy upravil: MartinXC (14. 08. 2017 22.43:14)

Re: Reproboxy Soundelirium the 12.6s a the 14.5

HPL (custom) řadu dával Markbass do NewYorků.
V Traveleru jsou CL-ka (taky custom).
Do Standardu jsem se ještě nepodíval, mohly by to být NDL :-)

Ten 14NDL76 mi přijde na NDL řadu dost netypický a vyjimečný (výkonný, citlivý, slušny rozsah, rozumný objem, velká výchylka). Řekl bych, že slušná volba na "malou jako 215".

Ale nejlepší basák je stejně Faital 15PR400 ;-)

Fender JB MIM, JB MIM FL 2x, Marl.Diva fy Růžička, Spector Legend Classic 6, Squier PB, Ibanez EDS (FL úprava), Palatino; Acoustic120+Peavey/EVM15L, GK 112MB, Markbass SD800+Hocke N212H, Hocke BT120+GK 212MBE, AldaxSPM250, Samson C-valve preamp, EBS Multicomp, Octabass, Unichorus, Dynaverb,  Multidrive, ...

Share

13

Re: Reproboxy Soundelirium the 12.6s a the 14.5

eosine napsal:

Poohlížím se po nějaké 15" a zaujal mě právě Markbass Traveler 151P.

Bral bych Nookovku od Aidamose. Hraje bez kompromisu.
A nepřemýšlel nad bednou levně vyrobit, draho prodat = Markbass.

Kdo si hraje, nezlobí !

Share

14

Re: Reproboxy Soundelirium the 12.6s a the 14.5

Tak sem ji vzal, tu Nookovku od aidamose. Hraju teď na Peavey Mark III Bass. V pankovce, ve třech. Tak samo to z toho neleze, sem hodně nakreslenej. Bedýnka ukazuje charakter až ve vyšších hlasitostech. Tam si vrká. Používal jsem k dofouknutí starýho Hartke 210 (asi 1996, bedna za hubičku X-Tý ruky, ale hraje efektivně) jinou bednu, Hartke 115 TP 150w. Samostatně to teda nejde, čtrnáctka s tím, jak je frekvenčně položená, to nedává. Samotnou na old school punk nebrat. Ale dohromady s 210 je to přijatený. Bedna jde slyšitelně níž, ale tu špínu, kvílení, tu dělá dvoudesítka. Asi by to šlo crossoverem na Peavey ještě rozhodit, ale to bych potřeboval navíc konec, a to nechci. Cílem operace bylo ušetřit místo v autě, váhu, a zvednout výkon. Ideálně sloučít 115 a 210 do jedný bedýnky, ale to nepude, jak jsem podotkl. Kytarista taví 100W lampu a 210, každej reprák jinej. I když teď má nějakou romantickou epizodu, a začíná polofolkovatět nějakej  prog, i 5 akordů, považte! Na druhou stranu, to soundelirium nesmyslně a nadbytečně neduní, ten pětkovej reprák dodá frevence překvapivě mezi tou 14 a 210, dohromady to je všechno teoretickejch 700 plus mínus wattů. Peavey je starý, má svý limity, basa je taky stará, Tokai HP s Duncanem Steve Harris. Zkusim časem jinej zesilovač. Určitě ale soundelirium pomohlo v hlasitosti, ale jak to bude naostro, při hraní, uvidim až v úterý. Pokud budu hrát na svuj aparát. Nebo na erár, to eště uvidim taky. Určitě to ale nic výrazně nezhoršilo, hluchej a levej sem furt stejně, tak dobrý.

Basy: Ibanez Roadster 824 80´MIJ, Squier Precision Bass Special DiMarzio 00´ICS, Fender Precision Bass 92´MEX. Upy: Peavey Mk.III 400B 79´USA, Hartke 210&Soundelirium 14,5. Przny: EBS Billy Sheehan Drive, Turbo Rat USA. Gate: NR300. Mic: Samson Q7. Rec: Olympus VN480PC. Back: Hartke VXL Bass. Cvičky: B1On&KOSS UR30&SMP 10. Lajny: Alesis Wireless&Hendrex Cables. Visy: Sepp Wotan. Band: Žirafička.