Téma: Reproboxy Soundelirium the 12.6s a the 14.5
Reproboxy Soundelirium the 12.6s a the 14.5
Rok výroby: 2015 (the 12.6s), 2016 (the 14.5)
Země původu: Česká republika
Cena: 13.700,- Kč (the 12.6s), 15.200,- Kč (the 14.5)
Konečně jsem se dostal k tomu podělit se s vámi o dojmy z bedýnek páně mistra Nooka, u kterého jsem si je objednal.
Popis, konstrukce, parametry
Na fotce vlevo Soundelirium the 12.6s
Výkon: 350 W
Impedance: 8 Ohmů
Citlivost: 98,5 dB
Rozměry: šířka 42 cm, výška 45 cm, hloubka 40 cm, zešikmení ozvučnice 17,5°
Hmotnost: 13,5 kg
Reproduktory: 12" B&C 12CL76 + 6" B&C 6MDN44
Na fotce vpravo Soundelirium the 14.5
Výkon: 500 W
Impedance: 8 Ohmů
Citlivost: 99 dB
Rozměry: šířka 42 cm, výška 52 cm, hloubka 40 cm
Hmotnost: 17,3 kg
Reproduktory: 14" B&C 14NDL76 + 5" B&C 5MDN38
Sestava:
Parametry jsem popsal výše a ke zbytku řeknu, že oba boxy jsou vyrobeny z 9 mm silné březové překližky a pokryté jsou černým tolexem se vzorem, který jsem si měl možnost vybrat z několika desítek vzorů a několika barev. Nakonec vyhrála tradiční černá a moje volba padla na tolex hlavně kvůli vzhledu a budoucí údržbě. Často používaný "koberec" jsem nechtěl kvůli tomu, že časem začne chlupatět a rád do sebe natahuje různé nečistoty, které ne vždy jde úspěšně vyluxovat. Možná je tolex náchylnější na protržení, ale k tomu zase mám na zakázku ušité plně polstrované obaly od firmy BOXX. Ochranné rohy jsou plechové, z opravdu silného plechu, řeknu vám, že je nebylo jednoduché natvarovat na rohy sešikmené ozvučnice u boxu the 12.6s, přičemž jsem u této operace asistoval. Jak je vidět, dílo se nakonec zdařilo (zde ještě fotka bez loga):
K rohům mám snad jedinou výtku a to na způsob jejich uchycení pomocí nepříliš vzhledných (obyčejných) vrutů. Tento detail tedy poskytuje prostor pro ladění k dokonalosti. Madlo na přenášení je u obou boxů zapuštěné v jejich zadní horní hraně a přestože se díky tmu boxy logicky převažují, mohu celkem pohodlně nést v každé ruce jeden. Skoro si s nimi připadám, jak když nesu v každé ruce basu s pivem Zde box the 14.5 zepředu a zezadu s pohledem na madlo.
Na zadní straně každého boxu jsou misky se dvěma paralelně zapojenými speakony, označením boxu a také s vypínačem středo-výškového reproduktoru. Ani jeden box nemá klasickou hornu, tedy čistě výškový reproduktor. Měl jsem možnost na srazu v Oldřichově ozkoušet box Soundelirium the 12.6.1 a usoudil jsem, že hornu opravdu nepotřebuji a na vše v pohodě stačí konfigurace 12.6. Mým speciálním požadavkem u boxu the 12.6 byla sklopená ozvučnice, a tedy vznikl box s označením the 12.6s (s znamená sloped nebo chcete-li česky sklopeno či sešikmeno). A aby tento box hrál při relativně malém sklonu ozvučnice víc na hlavu, tak pod to přibyl box the 14.5. Původně to měl být box s 15" reprofuktorem, ale Honza přišel s ideou nového netradičního reproduktoru od B&C o průměru 14", že by ho rád vyzkoušel. Mám rád netradiční řešení, neváhal jsem ani chviličku a ochotně jsem se stal betatesterem, neřku-li pokusným králíkem, a nelituju. Původně ta čtrnáctka měla být úplně samostatně, ale říkal jsem si, že kdybych si někam chtěl vzít jen tuhle jednu bednu, tak by bylo dobré tam něco mít. Buď klasickou hornu nebo něco malého. Volba padla na pětipalec B&C, navíc je samozřejmě vypínatelný. Ostatně všechny 4 reproduktory z obou boxů jsou od italské firmy B&C Speakers, jejíž reproduktory používá například i Markbass.
Ocelová mříž s kulatými otvory je práškově lakována a nese hliníkové logo Soundelirium.
Přípíšu si zásluhu na tom, že jsem Honzu dokopal k tomu nechat si vyrobit reprezentativnější logo na boxy, než to původní plastové, které jsem u prvního boxu odmítnul, s tím, že si počkám na nějaké lepší, které si ty boxy rozhodně zaslouží. A když jsem si do obce Povrly přijel pro druhý box, luxusní loga byla na světě, dokonce ve dvojím provedení. Stříbrný rámeček/černé písmo a černý rámeček/stříbrné písmo. Zvolil jsem to první.
Boxy jsou konstrukčně perfektně udělány, vnitřní systém výztuh je neuvěřitelný a vše je doplněno dalšími vychytávkou v podobě sloupků nesoucích mříž se speciální anti-vibrační úpravou.
Zvuk
Můj bývalý box TecAmp M212 v konfiguraci 2x12" je rozhodně výborná bedna, hutná, tlačí, má perfektní laditelnou hornu, zvukově je spíše měkčího podání (žádná uřvaná bestie), a právě ten zvuk jsem si zamiloval. Takže když jsem chtěl po Honzovi postavit bedny, požadoval jsem charakterově stejný zvuk jako má TecAmp, což se povedlo dokonale. Honza prostě umí vhodně zvolit repráky a navrhnout box tak, aby se přiblížil požadavkům zadavatele. Např. Daviďák chtěl konkrétní 15ku bez horny se zvukem ala "motown", a také dostal, co si poručil. Myslím, že stejnou věc potvrdí i Paparatzzi a další již mnozí zde na fóru.
Samotný box 12.6s hraje konkrétně, tlačí, basuje, ale když jsem ho použil samotný s kapelou, byl jsem trochu zaskočen, že je to málo. Nuže ale vysvětlím. Mám zesilovač TecAmp Puma 1000 (recenze), který umí 2x500 W do 2 Ohmů a 2x350 W do 4 Ohmů. Box Soundelirium je 8ohmový. Interpolací jsem došel k tomu, že Puma dá cca 2x200 W do 8 Ohmů, což není úplně málo, ale ani nijak moc. Hlavně s kapelou mi přišlo, že je tam na můj vkus málo basů. Jenže můj zesilovač má speciální přepínač Bass Boost, který normálně nezapínám. Tak jsem ho zapnul, a bylo to tam. Pohoda. I s tímhle jedním boxem vyžiju v rockové kapele dostatečně. Dokonce na koncertě, kde jsem jen tento jeden box použil, protože druhý box ještě nebyl vyroben, po mě bylo požadováno abych se dal míň, a to jsem jel tak na 1/3 rozsahu volume. Nicméně v každém případě takto samotný box umístěný na zemi neplní tu funkci, pro kterou byl postaven, a to směřovat zvuk víc na hlavu hráče. Doplnění o spodní box the 14.5 je tedy naprosto žádoucí. Tento box mi plní funkci jakéhosi subbasu. S oběma zapojenými boxy tlačítko Bass Boost na Pumě mám vypnuté, zvuk už je jinak přebasovaný, ale zato používám jinou vychytávku Pumy, a tou je to, že má dvoukanálový výstup, a dokonce na každém kanálu s vlastní hlasitostí. Navíc druhý kanál má přepínač SUB, který zvuk ořízne shora na frekvenci 200 Hz a zbytek zesílí o 12 dB. Parádní "fíčura". Hlasitost takto ekvalizovaného boxu pak stahuju cca na 2/3 a krásně mi doplňuje zvuk horního boxu the 12.6s, který díky vyššímu umístění již hraje požadovaným směrem. Nemám sice pětistrunnou baskytaru, ale strunu E mám standardně podladěnou do C# a 14tipalcový reprák vše krásně s rezervou přenese. Na druhé straně spektra šestipalcový repráček stačí na slap a na dostatečný přenos efektu jakým je třeba chorus.
Hodnocení
Nemám moc rád, a nikdy se mi nelíbilo, kombinování zesilovačů a reproboxů od různých výrobců. Už jen toto vyjádření by mělo stačit jako hodnocení boxů Soundelirium. Měl jsem výborný box TecAmp k zesilovači stejné značky. Zbavil jsem se ho a nechal jsem si postavit boxy od Nooka, kterých se zbavit nehodlám. Myslím, že to hovoří za vše. Ale dobrá, shrnu to. Boxy jsou kompaktní, poměrně lehké, precizně vyrobené, profesionálně vypadající, navíc s fantastickým zvukem a za rozumnou cenu. Honzo, ty vruty na rohy doladíme
Oficiální stránky: https://www.soundelirium.com/
A ještě dvě fotky s nástroji kvůli lepšímu měřítku:
P.S.: Dokonce jsem měl možnost porovnat box Soundelirium the 12.6s s vysoce adorovaným boxem od pana Krampery a jak to dopadlo si můžete přečíst v reportu z prostějovského minisrazu.
P.P.S.: Až Nook začne dělat zesilovače, tak si ho taky koupím
P.P.P.S.: Nechal jsem si na boxy ušít plně polstrované obaly od firmy BOXX. Téma k těmto obalům je na fóru zde: http://baskytara.com/topic9348