Téma: EBS Unichorus
Pořízeno na bazaru za 3000,-.
Fičury:
- Potenciometry – Depth, Rate
- Třípolohový přepínač (Flanger, P.M., Chorus)
- Interní trimr na nastavení poměru wet/dry
- Stereo výstup
- True-bypass
Fakta a popis
Unichorus je pedál od renomované švédské firmy EBS. Jako obvykle jsem dlouho vybíral chorus, protože mívám náročné požadavky. Chtěl jsem chorus s možností flangeru, true-bypass, dostatečně kvalitní, s minimalistickým ovládáním…znáte to. Nakonec jsem se rozhodl jít do EBS, protože je nejblíže mým požadavkům a připomíná mi (kvalitou, pojetím a severskou zemí původu) legendární Stereo Chorus Flanger od TC Electronic.
Jedná se o celokovovou černou krabici, spodní část je modrá. Na spodní straně (téměř na celé) je umístěna jakási pryžová guma, jakožto protiskluzová plocha. Designově i účinností na jedničku.
Na bočních stranách najdeme samozřejmě vstup a dva výstupy pro možnost jít do sterea. Na severní straně (což je pro mě čím dál důležitější) vstup pro konektor (9V, centr negativ, pedál bere asi 15 mA).
Footswitch je klasický, nicméně tišší a příjemnější na sešlápnutí než ty, co dává na pedály např. EHX. Potenciometry by mohly mít na můj vkus o maličko tužší chod, ale to už je spíš hnidopíchání. Páčka na přepínání mezi módy pedálu je to jediné, co na pedálu může působit trochu fórově. Chci totiž říct (měl jsem tím možná začít), že pedál celkově působí dojmem naprostého luxusu a krásného zpracování. Rozhodně nejelegantnější pedál, kterým jsem zatím v ruce držel.
Na druhou stranu mám pár vzhledových výtek. Nemám rád, když na efektech jsou napsané jiné věci než je firma, jméno efektu a název ovladačů (i když i s tím to Boss přehání). Tady najdeme na horní straně nápis true bypass, ujištění, že se jedná o „Analog Signal Processing“ a šipky na ukázání kde je výstup a vstup. Je tohle opravdu nutné? Celkově by ten design byl takový čistější, kdyby to tam nebylo. Boční strana už je úplná Lennonova zeď- recyklační ikony, znovu název firmy a efektu, „Designed and developer entirely by EBS Sweden AB“, obrázek konektoru na to phantomové EBS napájení…no, prostě tady vzhledové mínusové body.
Moje verze je tzv. Black, tj. novější. Má true-bypass a také zvuk je prý jiný, resp. lepší.
Zvuk a ovládání
Jak už jsem zmínil, efekt ovládáme dvěma potenciometry. Jsou to Depth, kterým nastavujeme hloubku efektu a Rate, nastavující rychlost kmitání efektu. Červená LED dioda signalující zapnutí pedálu bliká v závislosti na nastavení Rate. Diodu bych ale celkově označil za příliš malou a blikání za hodně málo výrazné.
Uvnitř pedálu je trimr pro nastavení poměru čistého a zefektovaného signálu. Od výroby je nastaveni na 50% a musím říct, že nemám nějaký zásadní důvod s tím hýbat. Samozřejmě přístupnost tomu také moc nenahrává (nutnost odšroubovat čtyři šroubky).
Mezi potenciometry je pak páčka na přepínání mezi jednotlivý módy, kterými jsou Chorus, Pitch Modulation a Flanger. Projdu teď jednotlivé módy zvlášť:
Chorus bych (nejen já) označil za dost kultivovaný a jemný, byť samozřejmě při vysokém nastavení Depth i Rate se dá dostat k dost šíleným a rozladěným zvukům. Někdo by se mohl bát nepřítomnosti výstupního volume efektu – to není třeba, k žádným zvukovým skokům nedochází. Zvukové změny u Depth poznáme až tak k devíti hodinám, do té doby je efekt velice mírně působící, až by si člověk nemusel všimnout, že je zapnutý. Při nízkém nastavení Depth a vysokém Rate můžeme z efektu dostat taky dobré vibrato.
Mód Pitch Modulation lze v praxi brát jako takový razantnější a výraznější chorus, nic víc, nic míň. Jeho použití si dovedu představit tak do experimentů, ale že bych to použil ve skladbě, to nevím.
Posledním módem je flanger, který je, bez okolků řečeno, na efektu asi tím nejslabším. Samozřejmě je to daň za minimalistické ovládání jen hloubky vlny a rychlosti jejího kmitání, ale bez potenciometru Regeneration se nedá nastavit takový ten klasický zvuk přistávajícího letadla. Flanger pak zní prakticky jako chorus s delší amplitudou. Při vysokém Depth, kdy je i vlna hlubší, se objevuje i menší zvukový problém v podobě „houknutí“ či „zadunění“, když se křivka dostane nejníže (těžko se to popisuje). Při jednom srovnávacím videu flangerů, mezi kterými byl i Unichorus, jsem si nemohl pomoct, ale přišlo mi, že tam snad ani žádný flanger není. Za tento mód bohužel palec trochu dolů.
Celkově je efekt při všech módech a nastaveních absolutně tichý, žádný šum nebo něco takového. Jako nejvydařenější rozhodně volím mód Chorus.
Možná by někoho také zajímalo porozumění se s ostatními efekty, v mém případě se zkreslením (Bass Big Muff) a envelope filterem (Q-Tron). Navzdory nějakým obecným předpokladům rozmístění efektů já vždy individuálně laboruji kde v řetězci sedí efektu nejlépe místo. V tomto případě je to uprostřed, tedy fuzz->chorus->envelope.
Závěr
Co můžete celkově od efektu čekat? Především je to perfektní technické zpracování a zvuková kvalita, s čímž se tedy ovšem pojí docela vysoká pořizovací cena. Perfektní chorus, flanger o něco slabší (či lépe řečeno – méně výrazný). Jestli bych si ho pořídil znovu? Pokud bych mohl sehnat, byť za stejnou cenu, něco, co by lépe vyhovovalo mým požadavkům a bylo alespoň takhle kvalitně udělané, tak asi ne. Jinak ale zůstává Unichorus u mě jako favorit.
Ukázky
Těžko cokoliv trumfne toto demonstrační video na Youtube
http://www.youtube.com/watch?v=1xETWOvL_xU
Prof. II